بررسی تاثیر سوسپانسیون روغنی هیدروکسید کلسیم بر درد و عوارض جانبی پس از جراحی دندان عقل نهفته

پیام:
چکیده:
مقدمه
درد و عوارض جانبی پس از جراحی دندان عقل نهفته شایع است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر سوسپانسیون روغنی هیدروکسید کلسیم (OSTEORA) بر میزان درد و عوارض جانبی پس از جراحی دندان عقل نهفته انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه کارآزمایی بالینی حاضر روی 30 بیمار مراجعه کننده به بخش جراحی و دو کلینیک خصوصی جراحی شهر تهران در سال 91-1390 در محدوده سنی 40-17 سال که نیاز به خارج نمودن دندان عقل نهفته به صورت دو طرفه و با درجه سختی یکسان داشتند، انجام گرفت. در هر بیمار در یک طرف فک OSTEORA اضافه شد و در سمت دیگر (شاهد) هیچ ماده ای قرار داده نشد. در هر مورد تاثیر OSTEORA بر درد، التیام، خونریزی، Dry socket و عفونت در زمان های مختلف پس از جراحی به صورت دوسوکور بررسی و با آزمون های آماری من ویتنی و کای دو تحلیل شد (05/0=α).
یافته ها
از 60 نمونه مورد بررسی، 28 نمونه جراحی مربوط به ماگزیلا و 32 نمونه بر روی مندیبل بود. میزان درد در دو گروه در ابتدای مطالعه و در فواصل بعدی پیگیری مشابه بود (4/0 =P). بروز خونریزی در زمان های پیگیری در دو گروه مشابه بود (5/0 =P). میزان التیام ماگزیلا در روز سوم پس از جراحی در گروه شاهد 39/2±21/3 و در گروه مورد 17/2±42/2 (03/0=P) و در روز هفتم نیز به ترتیب 58/2±9/2 و 28/2±14/2 بود (03/0=P). میزان التیام در مندیبل در دو گروه در زمان های پیگیری مشابه بود (2/0= P). در هیچ یک از نمونه های مورد مطالعه Dry socket و عفونت مشاهده نشد.
نتیجه گیری
با توجه به محدودیت های این مطالعه، استفاده از سوسپانسیون روغنی هیدروکسید کلسیم بر بروز خونریزی و شدت درد پس از جراحی دندان عقل نهفته تاثیر نداشت. در عین حال بر وضعیت التیام محل جراحی به ویژه در ماگزیلا موثر بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1368315 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!