ارزیابی هزینه های جمع آوری و انتقال پسماند های خانگی شهر مرند با استفاده از نرم افزار wags

پیام:
چکیده:
زمینه
طبق بررسی های بعمل آمده در برخی از شهرهای کشور بیش از 60 -70 درصد هزینه های مدیریت پسماند مربوط به هزینه های پرسنلی می گردد. هدف از این تحقیق برآورد دقیق و آنالیز هزینه های جمع آوری پسماندهای خانگی به منظور ارائه راهکارهای مناسب مدیریتی جهت کاهش این هزینه ها می باشد.
روش بررسی
شهر مرند با جمعیتی در حدود 126000 نفر و حدود 35هزار خانوار، با تولید 900 گرم زباله به ازای هر نفر در روز، بطور کلی در حدود 115 تن زباله در روز تولید می کند. به منظور ارزیابی هزینه های لازم، داده های مربوط به اطلاعات شهر، و نیز پسماندهای شهری جمع آوری و محاسبه گردیده و سپس برای آنالیز داده های خام از نرم افزار WAGS بهره گرفته شد.
یافته ها
نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که هزینه های جمع آوری و انتقال زباله های خانگی شامل پرسنلی، سرمایه ای، سوخت، تعمیر و نگهداری ماشین آلات و سایر هزینه ها به ترتیب برابر با 76/7، 12/4، 5/4، 5/02 و 0/48 درصد می باشد. همچنین هزینه جمع آوری و انتقال زباله ها به محل دفن زباله (14 کیلومتری شهر) 1188میلیون ریال در ماه برآورد گردید. پیش بینی هزینه ها برای 15 سال آینده نشان داد که تا سال 1407، شهرداری مرند مبلغ 198 میلیارد ریال بایستی برای مدیریت پسماند هزینه نماید. هزینه جمع آوری هرکیلو زباله 340 ریال در ماه و برای هر خانوار 33350ریال درماه برآورد گردید.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده مشخص شد که بیشترین هزینه های مدیریت پسماند، هزینه حقوق و دستمزد کارگران می باشد. لذا مکانیزه نمودن سیستم جمع آوری پسماندها میتواند از طریق کاهش تعداد خودروها و نهایتا کاهش تعداد پرسنل، این هزینه ها را کاهش دهد. همچنین نتایج بدست آمده نشان داد که استفاده از ایستگاه انتقال موقت زباله (واقع در 3 کیلومتری شهر) و کانتینر، میزان هزینه ها را تا 27% کاهش می دهد. افزایش چگالی زباله از 350 به 450 کیلوگرم بر مترمکعب از طریق تفکیک پسماندهای خشک در مبداء نیز تاثیر مثبتی بر کاهش هزینه های جمع آوری زباله داشته و تا 19% این هزینه را کاهش میدهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1371782 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!