بررسی تاثیر یک دوره فعالیت ورزشی منظم بر عزت نفس و رضایت از زندگی سالمندان شهرستان های گرگان و گنبد در سال1390

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
عزت نفس از ابعاد مهم سازگاری در تمام مراحل زندگی به خصوص دوران سالمندی می باشد. عزت نفس با سلامت روان و رضایت از زندگی مرتبط بوده و کاهش آن سبب ایجاد مشکلات روحی- روانی متعددی می شود. از سویی ورزش می تواند سبب بهبود توانایی انعطاف پذیری، بهبود عملکرد شناختی، سازگاری روانی و عملکردی شود. این مطالعه با هدف تعیین تآثیر دوره فعالیت ورزشی منظم بر عزت نفس و رضایت از زندگی سالمندان انجام شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی 48 نفر سالمند مراجعه کننده به مراکز روزانه سالمندان به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل(24 نفر) و آزمون(24 نفر) تقسیم شدند. این پژوهش به صورت طرح سالامون اجرا شد. گروه آزمون به مدت 4 هفته، طی 16 جلسه 25- 15 دقیقه ای به صورت منظم، برنامه ورزشی و گروه کنترل فعالیت روتین مرکز را انجام می دادند. سپس هر دو گروه پرسش نامه های مشخصات دموگرافیک، رزنبرگ و دینر را تکمیل نمودند. نتایج توسط آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از آزمون آنالیز واریانس دوطرفه تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد که میانگین نمرات عزت نفس و رضایت از زندگی در گروه مداخله بیشتر از گروه کنترل بود (0/001>p). نتیجه آزمون آنالیز واریانس دوطرفه باکنترل اثر پیش آزمون در گروه کنترل و مداخله نشان دهنده وجود اختلاف معنی دار بین میانگین نمرات میزان عزت نفس(0/001>p) و رضایت از زندگی(0/005>p) سالمندان مورد بررسی با برنامه ورزشی منظم بود.
نتیجه گیری
برنامه ورزشی منظم تاثیر معنی داری بر عزت نفس و رضایت از زندگی سالمندان دارد و اجرای برنامه ورزشی منظم در مراکز مراقبتی سالمندان می تواند به عنوان روشی جهت ارتقاء سلامت و بهبود کیفیت زندگی سالمندان مورد استفاده قرار گیرد. لذا توصیه می کنیم به برنامه های ورزشی منظم و مناسب برای سالمندان در کنار دیگر برنامه های مراقبتی آنان توجه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1379636 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!