تاثیر تمرینات ترکیبی بر سطوح فعالیت آنزیم پارااکسوناز1 و برخی شاخصهای لیپیدی پلاسما درخون زنان بدون فعالیت ورزشی

پیام:
چکیده:
هدف
هدف از این مطالعه بررسی اثر تمرینات ترکیبی بر فعالیت سرم پارااکسوناز1 و شاخصهای لیپوپروتئین پلاسما در زنان چاق (بدون فعالیت ورزشی) بود.
روش بررسی
بیست و چهار زن سالم بدون فعالیت ورزشی داوطلب برای شرکت در این پژوهش شدند که به طور تصادفی در دو گروه مساوی هدف (12 نفره) و گروه شاهد (12 نفره) قرار گرفتند. مدت زمان تمرینات 4 هفته، هر هفته 3 جلسه و هر جلسه به مدت 70-55 دقیقه به طول انجامید. تمرینات گروه ترکیبی با 60 تا80 درصد حداکثر ضربان قلب ذخیره انجام شده است. متغیرهای وابسته در دو مرحله از مطالعه، از جمله پیش آزمون و پس آزمون اندازه گیری شد.
یافته ها
نتایج نشان دادند که افزایش معنی داری در فعالیت آنزیم پارااکسوناز1 مشاهده شد (0/01=p). اما شاخص لیپیدی این تحقیق از جمله:(LDL (P=0.414)، HDL (P=0.22)، VLDL (0.159)، CH (P=0.1566 و کلسترول (0/156=p) تغییر معنی دار نداشت. از سوی دیگر کاهش معنی داری در غلظت تری گلیسرید خون مشاهده شد (0/001=p). علاوه بر این، در زنان چاق بدون فعالیت ورزشی تغییرات سطوح پارااکسوناز1 با HDL ارتباط معنی داری داشت (02/0=p) و با دیگر شاخصهای لیپیدی این پژوهش رابطه ای نداشت (سطح معنی داری 0/05 ≥ p)
نتیجه گیری
نتایج تحقیق نشان داد که بعد چهار هفته تمرینات ترکیبی تغییرات مطلوبی بروی چربی و وزن را به همراه داشت و همچنین موجب افزایش معنا داری در آنزیم پارااکسوناز1 و کاهش معنی داری غلظت تری گلیسرید خون داشت. اما به نظر می رسد که تغییرات آنزیم پارااکسوناز1 در زنان چاق بدون فعالیت ورزشی با HDL رابطه معنی داری داشت و با دیگر شاخص های لیپیدی این پژوهش رابطه ای نداشت. بنابراین این برنامه تمرینی می تواند در زنان چاق بدون فعالیت ورزشی با مهار اکسیداسیون LDL و با محدود کردن گردش HDL در خون با هدف پیشگیری از بیماری های قلبی- عروقی تاثیرگذار باشد. سرانجام در انسان ها ورزش می تواند با افزایش PON1 موجب افزایش سیستم آنتی اکسیدانی کل بدن شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1380404 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!