مقایسه تاثیر آموزش همتا و تور آشنا سازی بر استرس بیماران کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر در بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی آجا

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
رویه آنژیوگرافی برای اکثر بیماران تنش زاست. ازآنجایی که پاسخ های فیزیولوژیک ناشی از استرس، در زمان آنژیوگرافی امکان وقوع دیس ریتمی، اسپاسم یا پارگی عروق کرونری را در پی خواهد داشت؛ لذا، این مطالعه باهدف تعیین تاثیر و مقایسه دو شیوه آموزش همتا و تور آشنا سازی بر استرس بیماران کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر طراحی و اجرا شد.
مواد و روش ها
طی یک پژوهش نیمه تجربی در سال 93-1392 تعداد 177 بیمار کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر مراجعه کننده به بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی آجا در تهران با روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شده و به صورت یک روز در میان به سه گروه آموزش همتا، تور آشناسازی و کنترل (هر گروه 59 نفر) تخصیص یافتند. استرس کلیه بیماران در روز بستری سنجیده شد. در گروه همتا، بیماران توسط فرد همتا و در گروه تور آشناسازی، بیماران در محیط بخش آنژیوگرافی توسط پژوهشگر تحت آموزش قرار گرفتند. در گروه کنترل نیز مراقبت روتین بخش انجام شد. در مرحله بعد استرس، دو ساعت قبل از آنژیوگرافی اندازه گیری گردید. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه اطلاعات خصوصیات فردی و پرسش نامه استاندارد شده استرس، اضطراب و افسردگی (DASS-21) بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS نسخه 21 و آزمون های آماری کای دو، آنووا، کروسکال والیس، ویلکاکسون و من ویتنی، مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین نمره استرس قبل از مداخله در بین سه گروه بدون اختلاف معنی دار بود (0/52= p). هم چنین میانگین نمره استرس در گروه همتا (از 8.92±3.57 به 5.34±3.40)، در گروه تور آشناسازی (از 9.61±3.41 به 5.37±3.72) کاهش (0/00= P) و در گروه کنترل (از 8.98 ± 4.03 به 10.31±4.12) افزایش یافت (0/042= P). مقایسه نمره استرس دو گروه آموزش همتا و تور آشناسازی پس از مداخله حاکی از این بود که این دو گروه اختلاف معنی داری با یکدیگر نداشتند (0/83= P).
بحث و نتیجه گیری
هر دو روش آموزش همتا و تور آشناسازی در بیماران کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر، بدون اختلاف معنی دار با یکدیگر، استرس بیماران را کاهش دادند، بنابراین استفاده از هر یک از این دو رویکرد آموزشی به تناسب شرایط و امکانات توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1119 تا 1127
لینک کوتاه:
magiran.com/p1382385 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!