بررسی وضعیت بروز خطاهای دارویی و عوامل موثر بر آن بر اساس خود اظهاری پرستاران

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
خطاهای دارویی یکی از شایع ترین دلایل خطاهای مراقبت بهداشتی قابل پیشگیری است. ازآنجاکه پرستاران گردانندگان اصلی بخش های بیمارستانی بوده و در امر مراقبت از بیماران نقش عمده ای دارند و بروز اشتباهات دارویی یکی از تهدیدات جدی در سلامت و ایمنی بیمار و همچنین حرفه پرستاری محسوب می گردد پژوهش حاضر باهدف بررسی وضعیت بروز و آشکارسازی خطاهای دارویی و عوامل موثر بر آن در پرستاران انجام گرفته است.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 100 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی سنندج شرکت نمودند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای 2 بخشی بود. بخش اول شامل اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم شامل سوالاتی در مورد اشتباهات دارویی بود که توسط نمونه ها تکمیل گردید. اعتبار پرسشنامه توسط اعتبار محتوی و پایایی آن با آزمون مجدد تعیین شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار آماری 16 SPSS استفاده شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد همه افراد شرکت کننده سابقه خطای داروی در یک سال اخیر داشته اند. 19 درصد پرستاران 3 بار خطا، 13درصد از آن ها یک بار خطا را ذکر کردند. شایع ترین خطای دارویی به ترتیب شامل: بیمار اشتباه (26درصد)، نوع دارو (19درصد)، روش تجویز دارو (9درصد) و دوز و زمان دارو (23درصد) بود
بحث و نتیجه گیری
با توجه به اینکه عواملی چون کار گروهی و عوامل پرستاری (سن، سابقه کاری و تحصیلات) از مهم ترین عوامل موثر در بروز خطاهای دارویی می باشند می توان نتیجه گرفت عوامل سازمانی و انسانی بیش از سایر عوامل در بروز اشتباهات دارویی دخالت دارند؛ بنابراین شناسایی این عوامل نظام بهداشتی درمانی و پرستاران را در رفع این علل و کاهش اشتباهات دارویی و بهبود کیفیت مراقبت و افزایش ایمنی بیمار یاری خواهد داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1088 تا 1093
لینک کوتاه:
magiran.com/p1382389 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!