تعیین کننده های انتخاب نوع زایمان با استفاده ازنظریه رفتار برنامه ریزی شده

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
با توجه به افزایش میزان سزارین در ایران به عنوان معضل بهداشتی و عوارض آن روی مرگ ومیر مادر این مطالعه باهدف بررسی پیش بینی انتخاب نوع زایمان با توجه به سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده صورت پذیرفت.
مواد و روش کار
مطالعه حاضر به شیوه توصیفی – تحلیلی در نیمه دوم سال 1391 و نیمه اول سال 1392 بر روی 392 نفر از زنان باردار مراجعه کننده به کلینیک زنان بیمارستان های بقیه الله و نجمیه تهران، انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای بر مبنای متغیرهای نظریه رفتار برنامه ریزی شامل آگاهی، نگرش، کنترل رفتار درک شده، هنجار انتزاعی و قصد رفتاری بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و همچنین آزمون رگرسیون لجستیک استفاده شد.
یافته ها
میانگین سن مادران موردمطالعه 27.6 + 4.5 سال بود. از بین 392 مادر باردار موردبررسی، 218 نفر (58.1 درصد) زایمان طبیعی و 157 نفر (41.9 درصد) سزارین را انتخاب نموده بودند. هنجار انتزاعی از بین عوامل نظریه رفتار برنامه ریزی شده، بیشتر نوع انتخاب آگاهانه زنان باردار را پیش بینی می کند (Wald=49.74). از بین عوامل موثر در مراحل بعدی به ترتیب می توان از آگاهی، نگرش و کنترل رفتاری درک شده نام برد.
بحث و نتیجه گیری
هنجار انتزاعی (عامل اجتماعی) به عنوان موثرترین عامل در پیش بینی انتخاب نوع زایمان بود؛ بنابراین توصیه می گردد به موازات تنظیم برنامه آموزشی در جهت ارتقاء آگاهی و اصلاح نگرش زنان و دختران جوان جامعه در خصوص زایمان طبیعی، کادر تخصصی زایمان ازجمله متخصصین زنان و زایمان نیز از طریق ایجاد لوایح قانونی و پایش اجرای آن، جهت اشاعه زایمان طبیعی ترغیب شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1050 تا 1061
لینک کوتاه:
magiran.com/p1382392 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!