توانمندی ها، آسیب ها و راهکارهای توسعه گردشگری در شهرستان کرمان

چکیده:
با توسعه و گسترش تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، جهان امروز وارد مرحله ای شده که از آن به عنوان دهکده جهانی نام می-برند. این روند افزایشی باعث شده که هر ساله میلیونها نفر از مکانهای تاریخی– فرهنگی، اجتماعی واکوتوریستی بازدید به عمل آورند. در این میان شهرستان کرمان به خاطر توان های قوی توریستی همانند: مجموعه گنجعلیخان (حمام گنجعلیخان، میدان گنجعلیخان و غیره)، بازار سنتی، مجموعه ابراهیم خان، مشتاقیه، گنبد جبلیه، باغهای پرطراوت مانند باغ شازده ماهان وغیره از جایگاه ارزنده و کم نظیری برخوردار است، به گونه ای که به عنوان یکی از قطب های گردشگری، پذیرای گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور و جهان است. مجموعه قابلیت ها وتوانمندی های گردشگری این شهرستان، همراه با آب وهوای مناسب، جذب هزاران گردشگر از نقاط مختلف کشور را سبب می گردد.
هدف این تحقیق، شناخت جاذبه های گردشگری شهرستان کرمان و بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی توریستی این شهرستان است. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق کتابخانه ای، اسنادی و پیمایشی و نوع تحقیق نیز توصیفی تحلیلی است. از SPSS برای تحلیل فرضیات استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد؛ منابع و امکانات توریستی کرمان، جوابگوی انتظارات گردشگران داخلی نیست و رضایت آنان را فراهم نمی سازد. همچنین بین عواملی چون امکانات رفاهی، زیربنایی، وسایل و امکانات راهنمایی و میزان رضایتمندی توریستی رابطه معنی داری وجود دارد. مهمترین بازار گردشگری داخلی کرمان، استانهای فارس، یزد و سیستان هستند، بنابراین، متمرکز ساختن تسهیلات جاده ای و خدمات رسانی در جاده هایی که به بازارهای هدف گردشگری منتهی می شوند یک راهکار اساسی است. در این میان، ایجاد کمپینگ های موقت در ورودی های اصلی، افزایش پارکینگ در مناطق مرکزی و بافت قدیم و ایجاد تسهیلات زیربنایی همچون؛ افزایش ایستگاه های راهنمایی، رستوران بویژه در مناطق پر جاذبه شهری پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
177
لینک کوتاه:
magiran.com/p1383485 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!