اثر محافظتی ویتامین E بر علیه لیپوپروتئین با دانسیته پایین اکسید شده و پرولیفراسیون سلولهای عضله صاف رگ آئورت ناشی از دیابت در موش صحرائی

پیام:
چکیده:
زمینه
هیپر لیپید می و لیپوپروتئین با دانسیته پایین اکسید شده بعنوان ریسک فاکتورهای شناخته شده ای هستند که سبب تحریک پرولیفراسیون سلولهای عضله صاف رگهای خونی میشوند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر ویتامین E بر پروفایل چربی ها، سی- راکتیو پروتئین (CRP)، و پرولیفراسیون سلولهای عصله صاف در رگ آئورت است.
روش ها
32 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به چهار گروه تحت نام: شم، کنترل، دیابتی درمان نشده، و دیابتی درمان شده با ویتامین E تقسیم شدند. پروفایل چربی ها، لیپوپروتئین با دانسیته پایین اکسید شده، سی- راکتیو پروتئین (CRP)، و پرولیفراسیون سلولهای عضله صاف در رگ آئورت بعد از 42 روز مورد سنجش قرار گرفتند.
نتایج
نتایج مطالعه نشان داد که میزان پرولیفراسیون سلولهای عصله صاف در رگ آئورت، پروفایل چربی ها، لیپوپروتئین با دانسیته پایین اکسید شده، و سی- راکتیو پروتئین (CRP)، در گروه دیابتی افزایش معنی داری دارند. مصرف ویتامین E سبب کاهش پرولیفراسیون سلولهای عضله صاف در رگ آئورت شده و میزان لیپوپروتئین با دانسیته پایین اکسید شده، و سی- راکتیو پروتئین (CRP)، و لیپید پروفایل را به حدی که در گروه شم بود باز گرداند.
نتیجه گیری
این یافته ها نشان میدهد که دیابت، استرس اکسیداتیو و پرولیفراسیون سلولهای عضله صاف در رگ آئورت را از طریق لیپوپروتئین با دانسیته پایین اکسید شده القا میکند و بیانگر اثرات محا فظتی ویتامین E بر این تغییرات بعنوان یک آنتی اکسیدانت میباشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
117 تا 123
لینک کوتاه:
magiran.com/p1384183 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!