بررسی عوارض مصرف اندانسترون در بارداری: یک بررسی توصیفی گروه موردی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اندانسترون (Ondansetron) آنتاگونیست گیرنده پنج هیدروکسی تریپتامین و داروی موثر ضد استفراغ در بیماران کموتراپی؛ دوره پس از جراحی و همچنین تهوع و استفراغ بارداری می باشد. این مطالعه با هدف بررسی فراوانی بروز عوارض جنینی در مادران مصرف کننده این دارو انجام شده است.
روش بررسی
در یک مطالعه توصیفی گروه بیماران case-series study) 22) خانم بارداری که از اردیبهشت 1385 تا شهریور 1392 با شکایت از تهوع و استفراغ تکرار شونده در بیمارستان مهدیه تهران بستری شده بودند، به دلیل عدم پاسخ به درمان های رایج تحت درمان با اندانسترون mg 4 خوراکی سه بار در روز قرار گرفتند. پس از ختم بارداری فاکتورهای مربوط به نوزاد شامل سن زمان تولد، مرگ داخل رحمی، وزن زمان تولد، آپگار نوزاد، نیاز به بستری در NICU و وجود آنومالی ثبت شد.
یافته ها
بیماران شرکت کننده در این مطالعه از نظر سنی از 20 تا 42 سال (28/22±5/08 سال) بوده در موارد بررسی دو مورد سقط (9%)، دو مورد بارداری دوقلویی (9%) بود. اندانسترون در 15 (68/1%) بیمار در متوسط سن حاملگی 9 هفته یعنی دوران اندام زایی (Organogenesis) آغاز شد و در 8 (36/3%) بیمار تا سه ماهه سوم بارداری مصرف شد. در بررسی های اولیه 100% بیماران کتونوری، 15 (68/2%) هیپوکالمی (mEq/L 3/5> K+ level) سه مورد (13/6%) هیپرتیروییدی و پنج مورد (22/7%) اختلالات عملکرد کبدی داشتند. در سه مورد (13/6%) کشت ادراری مثبت بود. آپگار دقیقه اول و پنجم نوزادان 9 و 10 و متوسط وزن زمان تولد g 3110 بود و آنومالی مشاهده نشد.
نتیجه گیری
مصرف اندانسترون طی بارداری همراه با بروز عوارض تراتوژن نمی باشد بنابراین به عنوان خط دوم درمان در ویار بارداری قابل تجویز می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1386188 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!