بررسی عوامل موثر بر پذیرش سیستم ذخیره و انتقال تصاویر در بیمارستان های آموزشی شیراز براساس مدل پذیرش فن آوری

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه استفاده از فناوری اطلاعات در سازمان ها، امری ضروری می باشد. سیستم ذخیره و انتقال تصاویر پزشکی (PACS)، یک ابزار رایانه ای بوده که می تواند همراه با سایر ملزومات، شرایط لازم برای ایجاد مراکز تصویربرداری پزشکی بدون فیلم را فراهم آورد. از طرفی سنجش میزان پذیرش فناوری کمک زیادی در پیاده سازی موفق یک سیستم دارد. در نتیجه هدف این مطالعه، تعیین عوامل موثر بر پذیرش سیستم ذخیره و انتقال تصاویر در بیمارستان های آموزشی شیراز بوده است.
روش
پژوهش حاضر، مطالعه ای توصیفی- تحلیلی می باشد که به طور مقطعی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کارکنان بخش رادیولوژی بیمارستان های آموزشی شیراز بود که از سیستم ذخیره و انتقال تصاویر پزشکی استفاده می کردند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه TAM بود و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 17 و آمار توصیفی و آزمون های آماری همبستگی، رگرسیون، t مستقل و ANOVA انجام گردید.
نتایج
یافته های مطالعه حاضر نشان داد که بین نگرش نسبت به آسانی استفاده با نگرش به استفاده، رابطه مثبت و مستقیمی وجود دارد (r=0.2) و بین نگرش نسبت به آسانی استفاده با استفاده نیز رابطه مثبت و مستقیمی مشاهده شد (r=0.1). همچنین نتایج مطالعه حاضر نشان داد بین نگرش نسبت به سودمندی استفاده با نگرش نسبت به استفاده رابطه مثبت و مستقیمی وجود دارد (r=0.5) و بین نگرش نسبت به سودمندی استفاده با استفاده واقعی از سیستم نیز رابطه مثبت و مستقیمی وجود دارد (r=0.1).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد، دو متغیر نگرش نسبت به سودمندی استفاده و نگرش نسبت به آسانی استفاده سیستم ذخیره و انتقال تصاویر پزشکی، که از عوامل تاثیرگذار بر پذیرش این سیستم هستند، در ارزیابی ها و برنامه ریزی ها باید مورد توجه قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
76 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1386716 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!