تفکیک و بازسازی چشمه های گرانی باقی مانده و منطقه ای در حوزه تبدیل موجک

پیام:
چکیده:
تبدیل موجک روشی است برای برآورد پارامترهای هندسی مقاطع دوبعدی چشمه های گرانی که در آن، تبدیل موجک پیوسته موقعیت تکینگی های میدان پتانسیل را با یک الگوی هندسی مخروطی شکل که راس آن به سمت محل گوشه های مقطع چشمه متمایل است، نشان می دهد. در یک چارچوب فضا-مقیاس، تبدیل موجک پیوستهدر دامنه مقیاس های خاصی که به طول موج بی هنجاری چشمه هدف بستگی دارد، خطوطی که برازش نقاط بیشینه ضرایب موجک هستند، همدیگر را در محل چشمه نقطه ای یا امتداد لبه های چشمه بی هنجاری قطع می کنند (روش تحلیل چند مقیاسی لبه). اما درصورتی که بی هنجاری های مشاهده شده برهم نهی اثرات چشمه های گوناگون باشند، روش ذکر شده، اعماق واقعی لبه های چشمه های عمیق را آشکارسازی نخواهد کرد. ازاین رو با استفاده از خاصیت جداسازی تبدیل موجک گسسته، سیگنال بی هنجاری کل در چندین تراز که براساس نوارهای بسامدی از بالا به پایین تقسیم بندی می شود، تفکیک پذیر است. این روش روی داده های مصنوعی حاصل از یک مدل ترکیبی که در آن چشمه کم عمق ساختاری با سطح مقطع مثلثی بر بالای نقطه تقاطع دو ذوذنقه با امتداد نامحدود که سطح مقطع ساختار چشمه عمیق قرار گرفته اعمال شده است. بنابراین، اثرات سطحی بیشتر در ترازهای پایین و اثرات عمیق در ترازهای بالا است. پس به منظور تضعیف اثرات سطحی، بخش زیادی از ضرایب بازسازی موجک سیگنال، در ترازهای پایین میرا شده است و درنهایت، کل ضرایب موجک بازسازی شده و سیگنال بی هنجاری پالایش شده، که بیشتر ناشی از اثرات عمیق اند به دست آمده است. آن گاه با روش تبدیل موجک پیوسته سیگنال حاصل تحلیل شده و گوشه های مقطع چشمه عمیق برآورد شده است. پس، با استفاده از ترکیب خاصیت تبدیل موجک گسسته به مثابه یک ابزار توانمند در جداسازی، و تبدیل موجک پیوسته، اثرات چشمه های عمیق از سطحی بازسازی شده است. همچنین این روش روی داده های همراه با نوفه 4% اعمال شده است.
داده های واقعی مورد استفاده، مربوط به منطقه ساردینیای ایتالیا است. از لحاظ زمین شناسی این منطقه شامل بستر پالوزوئیک عمدتا با سنگ های دگرگون گرانیتی است که زون شرقی آن با ریفت اولیگو - میوسن یا ریفت ساردینیا با روند شمالی- جنوبی قطع شده است و شامل گرابن کامپی دانو است. گرابن بین خلیج اوریستانو و خلیج کاگلیاری قرار گرفته و در بخش جنوبی خشکی ساردینیا گسترش پیدا کرده است. بخش بالایی فرو رفتگی آن با توالی پلیوسن -کواترنری که عمدتا از رسوبات قاره ای و گدازه های بازالتی تشکیل یافته پر شده است. در این تحقیق، با اعمال این روش روی یک نیم رخ از داده ها شامل 334 ایستگاه و فاصله برداشت 6/0 کیلومتر که در آن به منظور حذف اثر لبه های انتهایی نیم رخ تا 512 ایستگاه گسترش داده شده است، مرزهای گرابن و موقعیت طولی آن برآورد شده که در توافق خوبی با تفسیرهای زمین شناسی و ژئوفیزیکی دیگر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
120 تا 133
لینک کوتاه:
magiran.com/p1387593 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!