ارزیابی کارائی مدل CROPWAT 8.0 در پیش بینی و برآورد مصرف آب و میزان عمل کرد محصول سویا با استفاده از داده های مزرعه ای در منطقه کرج

پیام:
چکیده:
محدودیت های فعلی در منابع آبی قابل دسترس به ویژه برای استفاده در بخش کشاورزی نشان می دهد که توجه بیش تر به مدیریت آب آبیاری غیر قابل اجتناب است. کم آبیاری به عملیاتی گفته می شود که برای بهبود استفاده از واحد حجم آب انجام می گیرد. در این تحقیق کارایی مدل CROPWAT 8.0 در مقابل داده های مزرعه سویا (که تحت مدیریت کم آبیاری قرار گرفته بود) ارزیابی شد. این آزمایش در سال های زراعی 88-1387 و 89-1388 در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار و چهار تیمار آبیاری سطحی جویچه ای]تیمار کم آبیاری سنتی درحد 50 و 75 درصد جبران نقصان رطوبتی خاک، تیمار آبیاری بخشی منطقه ریشه (Partial Root Drying) درحد 50 درصد جبران نقصان رطوبتی خاک و تیمار آبیاری کامل (شاهد) [روی سویا رقم ویلیامز در کرج انجام شد. مقادیر واقعی ضرایب گیاهی در مدل جایگزین شدند. مقدار کارایی مصرف آب و عمل کرد محصول در تیمار شبیه سازی شده آبیاری کامل (شاهد) تقریبا مشابه با داده های واقعی بود. شاخص های ارزیابی مدل (RMSE، CRM و SD) در سال زراعی 87 به ترتیب برابر 47/ 3، 14/ 0- و 2/ 15 و در سال زراعی 88 نیز به ترتیب معادل 22/ 4، 11/ 0- و 59/ 12 بود. هم چنین نشان داده شد که مدل قادر است میزان کاهش عمل کرد محصول را نزدیک به مقادیر واقعی تخمین بزند. مقادیر مثبت به دست آمده برای شاخص (EF (87/ 0 و 91/ 0 نشان دهنده کارایی بالای مدل در پیش بینی عمل کرد محصول بود. این تحقیق نشان داد که کاربرد مدل CROPWAT 8.0 با اصلاح ضرایب گیاهی در مراحل مختلف رشد گیاه، و با استفاده از خصوصیات خاک و گیاه توانست در پیش بینی، تخمین و تعیین میزان مصرف آب و مقدار عمل کرد محصول به طور معنی داری موثر واقع شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 170
لینک کوتاه:
magiran.com/p1389362 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!