اولویت دهی معیارهای بازسازی در خاتمه فعالیت معادن (مطالعه موردی: معادن سنگ آهن گل گهر، سنگان و چادرملو)

پیام:
چکیده:
بخش های مختلف فعالیت های معدنی گستره وسیعی از محیط را دستخوش تغییرات می کنند، بنابراین بازسازی سایت فعالیت های معدنی در زمان بهره برداری از معدن یا در خاتمه عملیات معدن کاری اجتناب ناپذیر است. کاهش مخاطرات به جای مانده از عملیات معدن کاری، احیای زمین های تحت تاثیر و منابع آبی مصرف شده، کاهش آثار، اطمینان از حفظ منابع محیط زیستی، ایجاد ثبات و پایداری در محیط اجتماعی- اقتصادی منطقه پس از پایان فعالیت های معدنی، ایجاد کاربری های جدید و ترغیب در استفاده مناسب از منابع انرژی و ضمانت بهره برداری پایدار از معادن از جمله اهداف بازسازی است.
با در نظر گرفتن این اهداف و مطالعه اکوسیستم قرارگیری معادن می توان معیارهای متعددی برای بازسازی معرفی کرد، اما از میان این معیارها، گروهی باید انتخاب شوند تا هنگام بازسازی معادن از اهمیت و وزن بیشتر و اولویت بالاتری برخوردار باشند.
با این فرض 40 معیار بازسازی در سه معدن بزرگ سنگ آهن کشور (گل گهر، سنگان و چادرملو) و در سه محیط طبیعی، اجتماعی و اقتصادی تعیین و بررسی شدند. تنوع، تعدد و ویژگی معیارها سبب شد تا از روش تصمیم گیری چندمعیاره دلفی- فازی به منظور اولویت دهی معیارهای مورد بحث استفاده شود. در نهایت با توجه به امتیازهای اختصاص داده شده به هر معیار و مقایسه فازی آن ها، 16 زیرمعیار که دارای بالاترین اولویت در بازسازی معادن بودند، انتخاب شدند. از میان معیارهای اولویت دهی شده، شیب و وسعت محدوده تخریب شده دارای بالاترین و روش کاشت و ارزش دارویی گیاهان دارای پایین ترین اولویت بودند.
این مقاله در نظر دارد کاربرد تصمیم گیری چندمعیاره به روش دلفی- فازی را در اولویت دهی معیارهای بازسازی نشان دهد. به این ترتیب با در نظر گرفتن محدودیت های زمانی و بودجه، برنامه ریزی مناسب و تخصیص بهینه منابع مالی برای اجرای برنامه بازسازی این سه معدن تحقق خواهد یافت.
زبان:
فارسی
صفحات:
1023 تا 1033
لینک کوتاه:
magiran.com/p1391013 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!