تاثیر بهینه سازی مصرف انرژی در کیفیت هوای داخل ساختمان (مطالعه موردی: ساختمان آموزشی)

پیام:
چکیده:
مباحث انرژی مصرفی در ساختمان ها و کیفیت هوای داخل آن به منزله جدیدترین موضوعات تحت بررسی در بخش تحقیقاتی ساختمان و محیط زیست است. امروزه محیط زیست، صرفه جویی در مصرف انرژی های فسیلی و توسعه پایدار به مباحث بسیار مهم و رایج در سطح بین المللی تبدیل شده اند. از طرفی نیز بررسی کیفیت هوای داخل ساختمان به علت زمان زیاد حضور افراد داخل محیط های بسته، دارای اهمیت زیادی است.
در این مقاله تلاش شده است تا اثر بهینه سازی مصرف انرژی در کیفیت هوای داخل ساختمان ارزیابی شود. در جهت رسیدن به این هدف ساختمانی با کاربری آموزشی به منزله مطالعه موردی انتخاب و از طریق نرم افزار ممیزی انرژی میزان بارهای گرمایی و سرمایی آن محاسبه و عامل تهویه ساختمان و نرخ نشت و نفوذ به منزله رابط بین میزان مصرف انرژی و کیفیت هوای داخل ساختمان ارزیابی شد. میزان دی اکسید کربن برای بررسی کارآمدی تهویه در ساختمان مورد مطالعه ملاک ارزیابی قرار گرفت. با مدل سازی در نرم افزار کانتم مشاهده شد که در نرخ تعویض هوا برابر با 4/2 بار در ساعت برای کلاسی دارای 20 نفر دانشجو، این میزان نرخ تهویه مناسب است، اما با افزایش تعداد افراد تا 30 نفر میزان سطح دی اکسید به ppm800 رسیده و هوا کهنه می شود و به افزایش میزان تعویض هوا نیاز است. از طرفی با افزایش میزان نرخ تعویض هوا، بار گرمایی ساختمان به میزان زیادی افزایش می یابد و موجب افزایش مصرف انرژی خواهد شد. در ادامه اقدامات بهینه سازی بر ساختمان اعمال شد و بار گرمایی ساختمان 67 درصد و نرخ تعویض هوا به 2/2 بار در ساعت کاهش یافت، اما پس از مدل سازی دوباره ساختمان با این نرخ تعویض هوا، در نرم افزار کانتم، مشاهده شد که سطح دی اکسید کربن از حد مجاز بسیار فراتر رفته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1011 تا 1021
لینک کوتاه:
magiran.com/p1391015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!