شیوع سندروم متابولیک و اجزای آن در بیماران مبتلا به استئو آرتریت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استئوآرتریت شایع ترین بیماری استخوان غضروف است. این مساله به خوبی روشن شده است که استئوآرتریت همراه با چاقی و عوامل خطر قلبی عروقی متفاوت است. سندروم متابولیک مجموعه ای از فاکتورهای خطر قلبی عروقی است. در این مطالعه، عوامل خطر قلبی عروقی را در بیماران استئوآرتریت در ایران ارزیابی کردیم و ارتباط آن ها را با شدت استئوآرتریت بررسی نمودیم.
روش بررسی
این مطالعه ی Cross Sectional بر روی 323 بیمار مبتلا به استئوآرتریت در شهر زنجان در سال 1389، انجام شد. سندروم متابولیک (Mets) براساس کرایتریاهای National Cholesterol Education Program (NCEP) و Adult Treatment Panel III (ATPIII) با اطلاعات اندازه گیری دور کمر، فشارخون، سطح قندخون، تری گلیسیرید و HDL، جمع آوری شد و شدت استئوآرتریت با پرسشنامه Womac ایران بررسی شد. سطح انسولین خون برای 234 بیمار اندازه گیری شد.
یافته ها
در بین بیماران 2/93 درصد خانم و 8/6 درصد آقایان بودند. سن متوسط بیماران 4/9±2/57 بود. شایع ترین محل استئوآرتریت، زانو بود (6/48 درصد). براساس NCEP-ATPIII کرایتریا، پره والانس Mets در این بیماران 1/46 درصد بود. پره والانس اجزای سندروم متابولیک به ترتیب زیر بود: چاقی مرکزی (3/53 درصد)، سطح بالای تری گلیسیرید (4/51 درصد)، هیپرگلایسمی (4/33 درصد)، فشارخون بالا (61 درصد) و سطح پایین HDL (43 درصد). Score متوسط پرسشنامه Womac برای بیماران Mets بالاتر (23/53 درصد) از بیماران بدون Mets (003/0=P و 66/41 درصد) بود. پره والانس Mets با افزایش سن افزایش می یافت. مقاومت انسولین در 7/35 درصد بیماران این مطالعه وجود داشت.
نتیجه گیری
پره والانس Metsدر این جمعیت بدون توجه به نوع استئوآرتریت بالا بود. به علاوه Mets در بیماران با استئوآرتریت شدید شایعتر بود. این مساله ممکن است ناشی از ارتباط بین پره والانس Mets و شدت استئوآرتریت باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1391641 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!