تاثیر آموزش جنسی بر رضایتمندی بیماران و همسران بعد از سکته قلبی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سکته قلبی از شایع ترین بیماری های عروق کرونر است. یکی از نیازهای آموزشی بیماران بعد از سکته قلبی چگونگی انجام فعالیت جنسی است. متاسفانه این امر مهم به بیماران آموزش داده نمی شود و منجر به ایجاد مشکلاتی چون کاهش میل جنسی،کناره گیری جنسی و در نهایت کاهش رضایت جنسی بیماران و همسرانشان می شود. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش جنسی بر رضایتمندی بیماران و همسران بعد از سکته قلبی انجام شد.
روش بررسی
مطالعه به صورت نیمه تجربی بر روی 120 بیمار سکته قلبی و همسرانشان، در 2 گروه آزمون وکنترل (30 بیمار و 30 همسر) به روش غیر تصادفی در سال 1392 در شهرستان یزد انجام شد. ابزارهای جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد رضایت جنسی لارسون بود. روش کار در این مطالعه به صورت آموزش و آماده سازی پرستاران و سپس آموزش به بیماران توسط پرستاران آموزش دیده و ارزیابی رضایت جنسی براساس پرسشنامه استاندارد لارسون بود. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 16 و آزمون های آماری t زوجی و t مستقل تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
اکثر بیماران و همسران در محدوده سنی 60-51 سال بودند و تحصیلات زیر دیپلم داشتند. میانگین رضایت جنسی بیماران درگروه آزمون قبل از مداخله 12.47± 81.38 و بعد از مداخله 12.57± 82.50 و در گروه کنترل، قبل از مداخله17.36± 83.10 و بعد از گذشت 6 هفته 15.42± 75.30 بود. همچنین میانگین رضایت جنسی همسران در گروه آزمون قبل از مداخله 12.47± 81.30و بعد از مداخله 12.28± 82.70 و در گروه کنترل قبل از مداخله 17.21± 82.50 و بعد از مداخله 15.30± 74.57 بود. آزمون آماری تی مستقل، اختلاف معنی داری بین اختلاف میانگین امتیاز رضایت جنسی بیماران و همسران در گروه آزمون و کنترل، قبل و بعد از مداخله نشان داد (0.001 =P).
نتیجه گیری
در مطالعه حاضر آموزش جنسی موجب افزایش رضایت جنسی گروه آزمون شد. لذا پیشنهاد می شود برنامه آماده سازی پرستاران در زمینه آموزش جنسی به بیماران و همسرانشان در بخش های ویژه قلبی به کارگرفته شود تا در برنامه آموزش به بیماران قلبی، آموزش مراقبت در انجام فعالیت جنسی نیز اضافه شود و باعث افزایش رضایت جنسی بیماران قلبی گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1394903 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!