آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران بخش های مراقبت ویژه در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی یزد در ارتباط با پرستاری مبتنی بر شواهد

پیام:
چکیده:
مقدمه

پرستاری مبتنی بر شواهد فرآیندی است که طی آن پرستار می تواند با استفاده از شواهد تحقیقات موجود، مهارت های بالینی خود و عملکرد مددجو تصمیمات بالینی مناسب را اتخاذ نماید، مطالعه حاضر با هدف تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران بخش های مراقبت ویژه درباره پرستاری مبتنی بر شواهد در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی یزد طراحی گردید.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی، تمامی120 پرستار شاغل در بخش های Icu و Ccu به روش سرشماری به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای بررسی آگاهی و نگرش و عملکرد پرستاران، پرسشنامه استاندارد خارجی برگردان شده بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری تی، ضریب همبستگی، ANOVA و نیز جداول توزیع فراوانی تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

میانگین نمره آگاهی31/4± 35/22 از نمره 38، میانگین نمره نگرش86/1 ± 88/23 از نمره 29 و میانگین نمره عملکرد 59/3 ± 56/28 از نمره 37 بود. نتایج حاکی از این بود که در رابطه با آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران در رابطه با پرستاری مبتنی بر شواهد، میانگین نمره آگاهی با جنسیت(001/0p=)، سن(009/0 p=) و سابقه کار(004/0 p=) رابطه معنی دار داشت. میانگین نمره نگرش با سن(001/0p=)رابطه معنی دار داشت، میانگین نمره عملکرد با جنس(001/0p=)، سن(006/0 p=) و سابقه کار(004/0p=) رابطه معنی دار داشت. همچنین بین میانگین نمره آگاهی با عملکرد(001/0p=) رابطه معنی دار وجود داشت. یافته های این پژوهش نشان داد که اکثر پرستاران نگرش مثبت نسبت به پرستاری مبتنی بر شواهد دارند ولی بیشتر آنها از سطح آگاهی و عملکرد متوسط و ضعیف برخوردار هستند.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، نیاز به آموزش پرستاران در خصوص مفاهیم عملکرد مبتنی بر شواهد به صورت عملی و آموزش کارگاهی، ایجاد تسهیلات لازم برای انجام مراقبت های پرستاری بر اساس شواهد و مشارکت پرستاران بالینی در تحقیقات و نیز برقراری فرهنگ حمایت از مراقبت مبتنی بر تحقیق ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1396486 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!