بیان ژن های کلاژن یک- دو، اگریکان و SOX9 سلول های بنیادی مزانشیمی تمایز یافته روی داربست های مختلف زیستی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
انتخاب داربست مناسب یکی از عوامل بسیار مهم در یک تکنیک موفق مهندسی بافت است که امکان مهاجرت سلول ها، انتقال عوامل زیست فعال و همچنین فراهم سازی محیط رشد مطلوب برای سلول های بنیادی را ایجاد می نماید. در این پژوهش به ارزیابی قابلیت دو داربست مختلف به عنوان محیطی مناسب جهت تکثیر و تمایز سلول های بنیادی مزانشیمی برگرفته از چربی پرداخته شد.
روش بررسی
این مطالعه به صورت تجربی در آزمایشگاه سلول های بنیادی جهاد دانشگاهی استان قم از اردیبهشت تا اسفند 1392 انجام شده است. دو داربست فیبرین گلو و آلژینات به عنوان دو گروه مجزا تهیه گردید و سلول های بنیادی مزانشیمی پس از جداسازی از بافت چربی و تکثیر کافی، به صورت جداگانه بر روی این دو داربست قرار گرفته و در محیط کندروژنیک کشت داده شدند. پس از گذشت 14 روز، ارزیابی توانایی بقای سلولی و بیان ژن های کلاژن I و II، SOX9 و اگریکان (Aggrecan) در سلول های مزانشیمی مشتق از چربی کشت شده بر روی هر داربست به صورت مجزا به ترتیب توسط روش های 3 (4 و 5-دی متیل) تیازول-2-یل-2و5-دی متیل تترازولیوم بروماید و Real-time PCR صورت پذیرفت. همچنین تشکیل بافت غضروفی بر روی داربست ها توسط آنالیز هیستولوژی مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
داربست فیبرین گلو تفاوت معناداری را از لحاظ قابلیت بقا نسبت به داربست آلژینات در محیط تمایزی به غضروف نشان داد (023/0P=). همچنین نتایج حاصل از آنالیز Real-Time PCR نشان داد که داربست فیبرین گلو در مقایسه با داربست آلژینات ژن های ویژه غضروفی را در سطح بالاتری بیان می نماید.
نتیجه گیری
استفاده از داربست طبیعی فیبرین گلو می تواند به عنوان محیط مناسبی به منظور تکثیر و تمایز سلول های بنیادی مزانشیمی برگرفته از چربی در مهندسی بافت غضروفی در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
158 تا 167
لینک کوتاه:
magiran.com/p1398034 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!