نگاهی گذرا بر خواص و بازرسی کنترل خوردگی سازه های ثابت تاسیسات دریایی ایران

پیام:
چکیده:
از دیرباز تا کنون، آب دریاها و اقیانوس ها به عنوان الکترولیتی که مقادیر و غلظت های بالایی از انواع نمک ها را در خود حل نموده و طی یک فرآیند طبیعی، محیط خورنده ای برای اغلب فلزات و آلیاژها با گستره ای در حدود دوسوم سطح کره زمین بوجود آورده، شناخته شده است. این امر یک تهدید اجتناب ناپذیر برای مجموعه حدود 192 سازه دریایی (سکو-عرشه) و خطوط لوله دریایی با سایزها و طول های بی شمار ایران که در خلیج فارس واقع شده به شمار می رود و بطور پیوسته بخش قابل توجهی از منابع مالی، مواد جایگزین و نیروی انسانی متخصص کشور صرف شناسایی و تشخیص بموقع ریسک ها و انجام اقدامات اصلاحی جهت رفع خطرات احتمالی ناشی از عواقب گسیختگی های ناگهانی و مرگبار این سیستم ها می گردد. در این میان، روش های مدرن بازرسی زیرآبی همچون ACFM و FMD و ضخامت سنجی به روش التراسونیک، همچنان در رده اول اهمیت بوده و سطوح انجام بازرسی اشاره شده در استانداردهای مرجع همچون API RP-2A-WSD و NACE RP-01-76، NACE RP-07-75 و همچنین DNV Rules for Design، Construction and Inspection of Offshore Structures و DNV OS-F 101 برای خطوط لوله دریایی الگوی مناسبی برای رویکرد انجام بازرسی ها، تهیه گزارشات، تهیه رویه های اصلاح نقاط معیوب، انجام اقدامات اصلاحی و کنترل و بازرسی اقدامات اصلاحی انجام شده بشمار می رود. اگرچه، آنچه که تمامی مراجع و استانداردهای یادشده فوق قادر به پیش بینی و تشریح آن نیستند، ماهیت رفتار فلز و آلیاژ در مقیاس میکروسکوپی در محیط دینامیکی آب دریا می باشد. لذا مجموعه روش ها و تکنیک های بکار گرفته شده جهت سنجش میزان خوردگی و تشخیص مناطقی که بیان گر آسیب های جدی می باشند، اگرچه توسط شرکت های متخصص و مشهور در این زمینه و با مدرن ترین تکنیک ها و ابزارهای بازرسی انجام می گیرند، ولی در بسیاری از موارد تنها یک پیش بینی و برآورد کلان از رفتار فلز و آلیاژ و طول عمر باقیمانده آن را گزارش می کنند و امکان برآوردهای واقعی و دقیق تر، اساسا به میزان شناخت و درک آسیب شناسی رفتار فلزات و آلیاژها در محیط آب دریا بستگی دارد.
در این مقاله سعی شده است که ماهیت رفتار و آسیب ناشی از خوردگی فلزات و آلیاژهای متداول مورد استفاده در تاسیسات دریایی، به اختصار مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1398874 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!