پیش بینی تولد نوزادان با وزن کم در هر یک از بازه های دوران بارداری، با به کارگیری روش های هوش مصنوعی فازی و غیر فازی، بدون استفاده از اندازه گیری های حاصل از سونوگرافی

پیام:
چکیده:
مقدمه
وزن کم نوزاد در زمان تولد را می توان مهم ترین عامل در بیماری و مرگ ومیر نوزادان دانست. نوزادانی که در زمان تولد وزن کمی دارند، بیشتر در معرض بیماری ها قرار می گیرند. به همین دلیل، پیش بینی احتمال کم وزن بودن نوزاد پیش از تولد، از اهمیت بالایی برخوردار است.
روش ها
در این مطالعه، یک سیستم تشخیصی به کمک رایانه ارایه شد که به کمک آن می توان گروه وزنی نوزاد را در زمان تولد پیش بینی کرد و نوزادان را در دو گروه نوزاد با وزن کم و وزن طبیعی طبقه بندی نمود. همچنین، ارتباط میان وزن کم نوزاد در زمان تولد و فاکتورهای ثبت شده از مادران باردار در سه ماهه ی اول، دوم و سوم بارداری مورد بررسی قرارگرفت. مجموعه ی داده های مورد استفاده در این مطالعه شامل اطلاعات گرفته شده از 526 زن باردار با 95 متغیر مختلف ثبت شده از آن ها است. برای طبقه بندی نمونه های این مطالعه از روش های کلاس بندی نزدیک ترین همسایه ها، شبکه های عصبی احتمالاتی و دو نوع کلاس بند عصبی- فازی انطباقی استفاده گردیده است. علاوه بر آن، انتخاب ویژگی به روش پی درپی نیز برای کاهش اندازه ی فضای ویژگی ها مورد استفاده قرار گرفته است.
یافته ها
صحت طبقه بندی با استفاده از کلاس بندهای نزدیک ترین همسایه ها، شبکه ی عصبی احتمالاتی و کلاس بند عصبی- فازی انطباقی با استفاده از دو الگوریتم گرادیان مزدوج مدرج و شرایط زبانی، با انتخاب ویژگی به ترتیب برابر با 93، 83، 80 و 83 درصدگزارش شده است.
نتیجه گیری
از میان کلاس بندهای مورد استفاده، توان بهترین کلاس بند مورد استفاده در این مطالعه با استفاده از روش های مناسب اعتبارسنجی، 96 درصد و خطای نوع اول آن 1/ 0 بوده است. با توجه به این نتایج، سیستم تشخیصی ارائه شده از لحاظ بالینی معتبر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p1400940 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!