کارایی برخی جدایه های ریزوبیومی بومی مولد ACC-دآمیناز در تعدیل تاثیرات سوء اتیلن تنشی بر شاخص های رشد کلزا (.Brassica napus L)

پیام:
چکیده:

در این پژوهش، توانایی 32 جدایه ریزوبیومی بومی (26 جدایه متعلق به گونه سینوریزوبیو[j1] م ملیلوتی (Sm)، 4 جدایه متعلق به گونه ریزوبیوم لگومینوزاروم بیووار فازئولی (Rlp) و 2 جدایه متعلق به گونه ریزوبیوم لگومینوزاروم بیووار ویسیه (Rlv)) متحمل به شوری، برای استفاده از ACC به عنوان تنها منبع تامین کننده نیتروژن در محیط کشت RMM ارزیابی شد. براساس نتایج، 25 جدایه برای ACC-دآمیناز مثبت ارزیابی شدند و جدایه ها براساس رشد در محیط RMM حاوی ACC در سه گروه قوی، متوسط و ضعیف طبقه بندی شدند. در مرحله بعد، آزمون گلخانه ای در گروه علوم و مهندسی خاک دانشگاه تهران در سال 1390، با هدف بررسی کارایی 2 جدایه قوی (Rlp281R و Sm103R)، 1 جدایه ضعیف (Sm29R) و به همراه تیمار شاهد، برای بهبود شاخص های رشد کلزا تحت تنش شوری 0، 3، 6 و 9 دسی زیمنس بر متر، به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار اجرا شد. نتایج نشان داد مایه زنی با جدایه Rlp281R حتی در شوری 9 دسی زیمنس بر متر، به طور معنی داری وزن تر و خشک ریشه (به ترتیب 32 و 6/62 درصد)، وزن تر و خشک اندام هوایی (22 و 5/23 درصد)، ارتفاع بوته (49 درصد) و جذب نیتروژن (50 درصد) را نسبت به شاهد افزایش داد. همچنین در این سطح شوری، مایه زنی با Sm103R جذب فسفر را 5/34 درصد نسبت به شاهد افزایش داد. همبستگی مثبتی بین فعالیت ACC-دآمیناز جدایه ها و شاخص های رشد گیاه به ویژه زیست توده ریشه مشاهده شد (ضریب همبستگی پیرسون >82/0). این نتایج نشان می دهد مایه زنی با جدایه های دارای فعالیت بالای ACC-دآمیناز در افزایش شاخص های رشد کلزا موفق تر عمل می کند و تاکیدی بر این است که استفاده از این جدایه ها می تواند به عنوان راهکار بیولوژیک در کاهش تاثیرات تنش شوری مطرح باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
367 تا 376
لینک کوتاه:
magiran.com/p1406590 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!