ارتباط الگوی غذایی استخراج شده به روش رگرسیون رتبهبندی کاهش یافته با عوامل خطر کاردیومتابولیک در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلیکیستیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
هدف مطالعه حاضر، شناسایی الگوی غذایی پیش بینی کننده نمایه چاقی احشایی (VAI) به روش رگرسیون رتبه بندی کاهش یافته و بررسی ارتباط آن با عوامل خطر کاردیومتابولیک در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) بود.
مواد و روش ها
مطالعه مورد شاهدی حاضر بر روی 53 زن مبتلا به PCOS و 167 زن سالم همسان شده از نظر سنی، از جمعیت قند و لیپید تهران انجام شد. رژیم غذایی افراد با استفاده از پرسش نامه ی بسامد نیمه کمی خوراک ارزیابی شد. ارتباط الگوی غذایی با عوامل خطر کاردیومتابولیک با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی بررسی گردید.
یافته ها
در این مطالعه، یک الگوی غذایی با همبستگی مثبت با VAI (حاوی مقادیر سبزی جات سرخ شده، روغن های گیاهی (به جز روغن زیتون)، غذاهای آماده و مصرف کم لبنیات و انواع کلم) شناسایی شد. این الگوی غذایی با تری گلیسیرید (32/0= کنترلr، 41/0=rPCOS)، نسبتTG/HDL-C (35/0=کنترلr، 44/0= rPCOS) و C-HDL (22/0- =کنترلr، 26/0- =rPCOS) در هردو گروه همبستگی داشت. هم چنین در گروه کنترل همبستگی مثبت با دور کمر، کلسترول تام (TC)، LDL-C و فشار خون سیستولیک مشاهده شد. پس از تعدیل سن وشاخص توده بدنی (BMI)، الگوی غذایی با TG (003/0=P، 22/0=کنترل β؛ 001/0=P، 48/0=PCOSβ) و نسبتTG/HDL-C (002/0=P، 23/0=کنترلβ؛ 001/0>P،52/0=PCOSβ) در هر دو گروه ارتباط داشت. در هر دو گروه الگوی غذایی با HDL-C ارتباط معکوس داشت، اما این ارتباط بعد از تعدیل اثر سن و BMI در گروه PCOS کاهش یافت.
نتیجه گیری
تبعیت از این الگوی غذایی در گروه کنترل، نسبت به گروه PCOS، ارتباط بیشتری با خطر کاردیومتابولیک نشان داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1409483 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!