بررسی شیوع عوامل خطر مرتبط با بروز بیماری های قلبی عروقی در یک جمعیت جوان ایرانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
هدف از انجام این مطالعه، تعیین شیوع عوامل خطر مرتبط با بروز بیماری های قلبی عروقی در یک جمعیت جوان ایرانی بود.
روش کار
این مطالعه به روش توصیفی مفطعی بر روی 137 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در محدوده سنی 20 تا 27 سال در طی سال های 88-87 در بندرعباس انجام شد. در ابتدا با استفاده از پرسشنامه، اطلاعات مربوط به سن، جنس، وضعیت تاهل، سابقه فامیلی زودرس از حوادث قلبی عروقی، مصرف قرص های ضد بارداری خوراکی، استعمال سیگار و میزان فعالیت فیزیکی جمع آوری شد. سپس قد، وزن، نمایه توده بدنی، فشارخون سیستولیک و دیاستولیک افراد شرکت کننده اندازه گیری و نمونه خون جهت تعیین قند و چربی گرفته شد. داده ها با استفاده از تست های آماری کای اسکوئر، ANOVA و t مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج
دیده شد 21 درصد از دانشجویان (30 نفر) دارای حداقل یک عامل خطر مرتبط با بروز بیماری های قلبی عروقی بودند که عوامل خطر HDL پایین تر از حد نرمال (7/46 درصد)، در معرض دود سیگار بودن (19/29درصد)، کلسترول تام بالا (2/21 درصد)، LDL مختل (19 درصد)، نمایه توده بدنی غیرطبیعی (5/17 درصد)، سابق خانوادگی زودرس از بیماری های قلبی عروقی (6/14 درصد)، فعالیت بدنی ناکافی (9/10درصد) و فشارخون بالاتر از حد طبیعی (9/10درصد) به ترتیب بیشترین درصد فراوانی را در جمعیت مورد مطالعه داشتند. در این مطالعه فشارخون بالا در مردان به طور معنی داری بیش از زنان مورد بررسی بود (01/0P=).
نتیجه گیری
یافته های به دست آمده از این مطالعه، ضرورت انجام غربالگری و نیز برنامه های آموزشی خاص در جهت تغییر سبک زندگی در این دسته از افراد جامعه در جهت کاهش میزان بروز بیماری های قلبی عروقی در سنین میان سالی را خاطر نشان می سازد
زبان:
فارسی
صفحات:
489 تا 495
لینک کوتاه:
magiran.com/p1409672 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!