سیمای واژگانی کتاب های آموزش زبان انگلیسی مدارس ایران

نویسنده:
پیام:
چکیده:
هدف این مقاله ارائه تصویری از وضعیت آموزش واژگان زبان انگلیسی در کتاب های مدارس ایران است. برای این کار، پیکره ای شامل همه متون کتاب های ارائه شده توسط وزارت آموزش و پرورش ایران برای آموزش زبان انگلیسی در مدارس، در قالب MS Word تهیه شد. سپس، این فایل ها به قالب text تبدیل شد تا توسط نرم افزارهای مورد نظر برای پردازش متن قابل پردازش باشد.
در این مطالعه، از نرم افزارهای نسخه 6.2 مجموعه زیراستفاده شد:Compleat Lexical Tutor(Cobb, 2011), AntConc (Anthony, 2012), AntWord Profiler(Anthony,2012)خروجی های مهم تر حاصل از تجزیه متون عبارتند از: تعداد کلمات هر یک از کتاب های آموزش انگلیسی در مدارس، بسامد عبارت ها، بسامد کلمات محتوایی، بسامد کلمات محتوایی ومتنی، میزان همپوشانی عبارت های این کتاب ها و فهرست های معروف کلمات انگلیسی، میزان تکرار واژه های هر کتاب در کتاب های دیگر، دفعات تکرار واژه ها. مقاله به بحث درباره این موضوع می پردازد که واژگان هدف این کتاب ها تا چه اندازه نماینده واژگان زبان انگلیسی است و آیا تکرار و مرور واژه ها در این کتاب ها برای فراگیری آن ها کافی است. از ویژگی های مهم این مقاله وجود جدول های مفصل حاوی اطلاعات شمارشی درباره جنبه های مختلف واژگان این کتاب ها است. نتایج کاربری این اطلاعات کمی نیز در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
1 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1409697 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!