وضعیت بروز فحلی و غلظت هورمون های استروژن و پروژسترون سرم خون میش های عربی همزمان شده با سیدر در خارج از فصل تولیدمثل

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعاتی: همزمان سازی فحلی تکنیک ارزشمندی در کنترل فعالیت تولیمثلی میش می باشد.
هدف
هدف از این تحقیق، بررسی وضعیت فحلی و سیمای هورمونی سرم خون میش های عربی فحل شده با استفاده از دوره های بلند و کوتاه مدت سیدر گذاری در فصل غیرتولید مثل بود.
روش کار
تعداد 58 راس میش عربی 2 تا 5 سال (میانگین وزن 46 کیلوگرم) غیرآبستن طی فصل غیر تولیدمثلی در یک طرح کاملا تصادفی به سه گروه آزمایشی شاهد (بدون درمان)، سیدرگذاری کوتاه مدت (6 روزه) و سیدرگذاری بلند مدت (14 روزه) تقسیم شدند. همزمان با برداشتن سیدرهای واژنی، 600 واحد PMSG به صورت داخل ماهیچه ای تزریق شد. در گروه های تحت درمان با سیدر، غلظت هورمون های استروژن و پروژسترون خون در بازه های زمانی بلافاصله قبل از سیدرگذاری، سه روز پس از سیدرگذاری، یک روز پس از خروج سیدر و 50 روز پس از قوچ اندازی اندازه گیری شدند. برای تشخیص فحلی و جفت-گیری، به هر 5 راس میش، یک راس قوچ عربی سالم و بارور معرفی شد.
نتایج
فاصله ی خروج سیدر تا شروع فحلی در تیمارهای کوتاه و بلند مدت استفاده از سیدر، به ترتیب، 02/ 51 و 74/ 34 ساعت بود (01/ 0>P). درصد بروز فحلی در تیمارهای کوتاه مدت (8/ 88%) و بلندمدت (2/ 95%) سیدر بالاتر از شاهد (26/ 5%) بود (01/ 0>P)، ولی این اختلاف بین تیمارهای سیدر معنی دار نبود. غلظت استروژن سرم خون در تیمار سیدر بلندمدت در زمان های یک روز پس از خروج سیدر و 50 روز پس از قوچ اندازی از تیمار سیدر کوتاه مدت به طور معنی داری بیشتر بود (P>0.01) در زمان های تحت مطالعه اختلاف معنی داری از لحاظ غلظت پروژسترون در بین تیمارها وجود نداشت. میزان این هورمون ها در زمان های مختلف تیمارهای کوتاه و بلند مدت سیدر دارای نوسانات معنی داری بودند (P>0.01).
نتیجه-گیری نهایی: بکارگیری سیدر کوتاه مدت 6 روزه منجر به القاء فحلی و فعالیت تولیدمثلی مناسب در فصل غیرتولیدمثلی میش های عربی شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p1410227 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!