بررسی برخی ازعلل متابولیکی وپاتوفیزیولوژیکی سقط جنین ومرده زایی دریکی از گاوداری های شیری اصفهان

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعاتی: سقط جنین و مرده زایی از فراسنجه های تولیدمثلی تاثیرگذار بر سود دهی گله های شیری می باشند.
هدف
مطالعه حاضر به منظور بررسی برخی عوامل متابولیکی و پاتوفیزیولوژیکی موثر بر سقط جنین و مرده زایی در گاوهای شیری، طراحی و اجرا گردید.
روش کار
نمونه ها از 43 گاو شیری هلشتاین جمع آوری شد و پنج راس گاو تازه زا به عنوان شاهد مرده زایی و پنج راس گاو آبستن 5 تا 7 ماهه و بدون سابقه سقط، جهت نمونه شاهد سقط جنین انتخاب شدند. شمارش تفکیکی سلول های خونی، بررسی غلظت هورمون های تیروئیدی و فعالیت آنزیم های کبدی SGOT وSGPT در خون مادر و نیز کشت میکروبی محتویات شیردان، تست الیزای بافت مغز و مایع بطنی، بررسی غلظت گلیکوژن کبدی و تغییرات بافتی کبد برروی گوساله های تلف شده صورت پذیرفت.
نتایج
یافته ها نشان دهنده کاهش نسبت هورمون های تیروئیدی 3T به 4T در هر دو گروه مورد آزمون نسبت به گروه های شاهدشان بود -(01/0P<). همچنین فعالیت پلاسمایی آنزیم های SGOT و SGPT در هر دو گروه سقط و مرده زایی نسبت به گروه های شاهدشان در مقادیر پایین تری قرارداشت (01/ 0>P). بیشترین نسبت نوتروفیل به لنفوسیت در گاوهایی مشاهده گردید که گوساله خود را مرده به دنیا آورده بودند (001/0>P). همچنین درصد هماتوکریت، تعداد گلبول های قرمز و غلظت هموگلوبین در گاوهای مرده زا نسبت به گروه شاهد به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت (P<0.001). شاخص انسجام بافت کبدی اگرچه در گوساله های سقط شده بهتراز گوساله های مرده به دنیا آمده بود اما غلظت گلیکوژن کبدی در گوساله های مرده به دنیا آمده به طور معنی داری بالاتر بود (P<0.05). هرچند 12 /20 درصد گوساله های سقط شده و یا مرده به دنیا آمده دارای ویروس اسهال گاوی در بافت مغز خود بودند اما عیار آنتی بادی برای نئوسپورا درهیچ یک از گوساله ها مثبت نبود.
نتیجه گیری نهایی: نتایج آزمایش حاضر بیان گر آن است که کاهش نسبت هورمون های تیروئیدی 3T به 4T و نیز فعالیت پلاسمایی آنزیم های SGOT و SGPT در گاوهای آبستن می توانند شاخص های مناسبی جهت بررسی امکان وقوع سقط یا مرده زایی باشند. همچنین به نظر می رسد که حضور عوامل عفونی هنوز نیز نقش اصلی را در بروز سقط و مرده زایی ایفا نموده لذا کنترل بیماری ها ازطریق افزایش سطح بهداشت و واکسیناسیون پیوسته، بیش از پیش ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1410245 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!