سازگاری قارچ بیمارگر حشرات Metarhizium anisopliae sensu lato با ایمیداکلوپرید برای کنترل موریانه ی (Microcerotermes diversus Silvestri (Iso.: Termitida) در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
ازدیاد و بیماریزایی قارچ های بیمارگر حشرات ممکن است تحت تاثیر آفت کش ها قرار گیرند.سازگاری (Metarhizium anisopliae s.l. (Metschnikoff) Sorokin (DEMI 001 strain با حشره کش ایمیداکلوپرید، با بررسی اثرات آن بر جوانه زنی کنیدی، رشد رویشی کلونی و میزان اسپورزایی، مورد ارزیابی قرار گرفت. محیط کشت قارچ SDAY با غلظت های 10، 100 و 500 پی پی ام از ایمیداکلوپرید مخلوط شده و محیط عاری از حشره کش به عنوان تیمار شاهد تعیین شد. 24 ساعت پس از تلقیح محیط با سوسپانسیون کنیدی قارچ، تعداد کنیدی های جوانه زده شمارش شده و میزان رشد قطری کلونی و اسپورزایی آن نیز، تعیین شد. نتایج نشان داد که ایمیداکلوپرید هیچگونه اثر منفی بر جوانه زنی کنیدی و میزان رشد رویشی کلونی قارچ ندارد. ولی از میزان اسپورزایی آن با افزایش غلظت حشره کش کاسته شد. در بالاترین غلظت از ایمیداکلوپرید، میزان اسپورزایی آن به مقدار 107×40/2 کنیدی در میلی لیتر در مقایسه با شاهد به مقدار 107×93/4 کنیدی در میلی لیتر کاهش یافت. بر اساس این نتایج ایمیداکلوپرید با قارچ مذکور سازگار است. علاوه بر این، میزان مرگ و میر ایجاد شده در موریانه ی M. diversus، در اثر کاربرد تیمار ایمیداکلوپرید و یا قارچ به تنهایی و کاربرد تیمار مخلوط غلظت های زیرکشنده ی ایمیداکلوپرید و قارچ، در شرایط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. در تیمارهای هم زمان در مقایسه با تیمارهای غیر مخلوط به طور معنی داری مرگ و میر بیشتری مشاهده شد که می تواند نشان دهنده ی اثرات هم افزایی احتمالی آن باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1412012 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!