بررسی مقایسه ای اثر قطره پیلوکارپین و تروپیکامید بر توپوگرافی قرنیه

چکیده:
هدف
این پژوهش به منظور بررسی تاثیر انقباض و انبساط عضله مژگانی چشم بر اثر قطره پیلوکارپین و تروپیکامید بر شعاع انحنا و قدرت مرکزی و آستیگماتیسم قرنیه انجام گرفت.
روش بررسی
این مطالعه آینده نگر بر روی 60 نفر داوطلب واجد شرایط و دارای چشم سالم و نرمال و فاقد هرگونه بیماری چشمی با میانگین سنی 38/19 سال (18 تا 49 سال) صورت پذیرفت. داوطلبان به دو گروه 30 نفره تقسیم شدند. در گروه اول ابتدا از هر دو چشم توپوگرافی قرنیه به عمل آمد و سپس در یک چشم این افراد قطره تروپیکامید 0/5% چکانده شد و در چشم دیگر به عنوان چشم شاهد هیچ دارویی به کار نرفت. 30 دقیقه بعد مجددا از هر دو چشم توپوگرافی قرنیه به عمل آمد. در گروه دوم نیز به همین ترتیب با این تفاوت که از قطره پیلوکارپین 1% در یک چشم افراد استفاده شد. شعاع انحنا و قدرت مرکزی و آستیگماتیسم قرنیه در هر دو گروه در چشم مورد و شاهد بوسیله تست آماری paired t testبررسی و مقایسه شد.
یافته ها
در گروه اول پس از ریختن قطره تروپیکامید شعاع انحنا و قدرت مرکزی قرنیه و آستیگماتیسم آن تغییر چشمگیری نداشته و از نظر آماری معنا دار نبود اما در گروه دوم پس از ریختن قطره پیلوکارپین شعاع انحنای قرنیه به طور متوسط حدود 0/05 میلیمتر کاهش و قدرت قرنیه به طور متوسط 0/32دیوپتر افزایش پیدا کرد. آستیگماتیسم قرنیه در هر دو گروه تغییر معنادار نداشت.
نتیجه گیری
به نظر می آید پیلوکارپین با ایجاد انقباض روی عضله مژگانی باعث ایجاد فشار روی خار اسکلرا (قسمت انتهایی صلبیه) شده و باعث تغییر انحنای قرنیه و افزایش قدرت آن می شود. اما قطره تروپیکامید تاثیر چشمگیری بر انحنای قرنیه و سایر پارامتر های آن نداشت و توپوگرافی قرنیه می تواند پس از استفاده از این قطره انجام گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1413406 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!