بررسی وضعیت کلرسنجی و نمونه برداری میکروبی و شیمیایی آب شرب در روستاهای شهرستان مراغه

پیام:
چکیده:
آب یک مایع زیست شناختی است که واکنش های فیزیکوشیمیائی سوخت و ساز در پیکره موجودات زنده را مقدور و تسهیل می نماید. بسیاری از مشکلات بهداشتی کشورهای در حال پیشرفت، عدم برخورداری از آب آشامیدنی سالم است. محور توسعه پایدار، انسان سالم است و سلامت انسان در گرو بهره مندی از آب آشامیدنی مطلوب می باشد. آب آشامیدنی تصفیه نشده یا با تصفیه نامناسب عامل اصلی بیماری در کشورهای در حال توسعه است.
این مطالعه، یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است. درطول سال 1390کلیه روستاهای تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهرستان مراغه از نظر وضعیت کلرسنجی و نمونه برداری میکروبی و شیمیایی مورد بررسی قرار گرفته است.
با توجه به بررسی های انجام گرفته مشخص شد تعداد کل کلرسنجی های انجام گرفته در سال، 27049 مورد بوده که 29/ 93 درصد کل کلرسنجی ها مطلوب بوده و از کل کلرسنجی های انجام گرفته 08/ 5 درصد موارد اصلا کلر نداشته و درصد کلرسنجی های نامطلوب روستاهای شهرستان مراغه 69/ 6 درصد می باشد و نیز تعداد کل نمونه برداری های آب آشامیدنی طی این سال 1088 مورد بوده که 52/ 89 درصد نمونه برداری های آب آشامیدنی روستاهای شهرستان مطلوب و 47/ 10 درصد آن نامطلوب می باشد.
وضعیت آب شرب روستاهای شهرستان مراغه مورد قبول و مطلوب بوده و جهت هر چه بهتر شدن وضعیت، نیاز به همکاری های بین بخشی و برون بخشی و نظارت های کافی مسئولین دارد و با اقدامات مدبرانه و مدیریت صحیح (برنامه ریزی، هماهنگی و سازماندهی) می توان درصد نامطلوب کلر باقی مانده را در شبکه های آب رسانی شهری و روستایی شهرستان به صفر تقلیل داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 5
لینک کوتاه:
magiran.com/p1414605 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!