مقایسه اثرات زنجبیل و کورکومین در درمان سندرم قبل از قاعدگی

پیام:
چکیده:
زمینه
اغلب زنان در سنین باروری سندرم قبل از قاعدگی (PMS) را تجربه می کنند. روش های مختلفی برای درمان این سندرم مطرح شده و مصرف گیاهان دارویی یکی از این روش ها است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر زنجبیل و کورکومین بر شدت علایم سندرم قبل از قاعدگی انجام شد.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی دو سو کور، 105 نفر از دانشجویان دارای علایم PMS به صورت تصادفی به گروه های دریافت کننده زنجبیل، کورکومین و دارونما تقسیم شدند. شرکت کنندگان از هفت روز قبل از قاعدگی تا 3 روز پس از قاعدگی به مدت 3 سیکل، روزانه دو کپسول دریافت کردند و شدت علایم خود را توسط پرسشنامه ثبت روزانه شدت مشکلات (DRSP)، ثبت نمودند. داده های قبل از مداخله و 1، 2 و 3 ماه پس از مداخله توسط آزمون های آنالیز واریانس اندازه گیری های مکرر و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند. جهت تجزیه و تحلیل از نرم افزار SPSS ویرایش 18 استفاده شد و (05/0>P) معنی دار تلقی شد.
یافته ها
میانگین شدت علایم سندرم قبل از قاعدگی قبل از مداخله در سه گروه مشابه بود](7/30±2/110 در گروه زنجبیل، 1/39±6/103 در گروه کورکومین و 65/44±7/106 در گروه دارونما)79/0=[P، اما پس از مداخلات تفاوت های معنی داری بین گروه ها وجود داشت](4/33± 06/47 در گروه زنجبیل، 6/11±74/29 در گروه کورکومین و 7/48±106 در گروه دارونما) 0001/0[P˂. همچنین تفاوت معنی دار بین اثرات زنجبیل و کورکومین وجود داشت (008/0P=).
نتیجه گیری
زنجبیل و کورکومین در کاهش شدت علایم خلقی، جسمانی و رفتاری سندرم قبل از قاعدگی موثرند و اثر کورکومین بیشتر از زنجبیل است. نتایج مطالعه حاضر زنجبیل و کورکومین را به عنوان درمان سندرم قبل از قاعدگی پیشنهاد می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
575 تا 586
لینک کوتاه:
magiran.com/p1416063 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!