شیوع فرسودگی شغلی در دستیاران پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان و اصفهان در سال1392

پیام:
چکیده:
مقدمه
فرسودگی یک واکنش آسیب زا در پاسخ به استرس کاری طولانی مدت می باشد و باعث بروز انواع بیماری های جسمی، روانی و عدم ارتباط مطلوب با گیرنده خدمت می شود. دوره دستیاری پزشکی دوره ای است که سطح بالایی از انرژی جسمی و روانی را طلب می کند و باتوجه به روابط پراسترس بیمار – پزشک یکی از تنش زاترین مشاغل می باشد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف ارزیابی میزان فرسودگی شغلی در دستیاران پزشکی انجام شد.
روش ها
این مطالعه مقطعی تحلیلی بر روی 160 دستیار پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان و اصفهان به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی و با استفاده از پرسشنامه فرسودگی شغلی مازلاخ و اطلاعات جمعیت شناختی، انجام شد. پرسشنامه فرسودگی شغلی مازلاخ دارای سه زیر مقیاس خستگی عاطفی مسخ شخصیت وکفایت شخصی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
9/96درصد دستیاران دارای درجاتی از فرسودگی شغلی بودند. 5/42 درصد فرسودگی خفیف، 1/53 درصد فرسودگی متوسط و 3/1 درصد فرسودگی شدید بودند. 9/ 98 درصد دستیاران زن و 5/94 درصد دستیاران مرد دارای فرسودگی شغلی بودند. میانگین نمره فرسودگی شغلی افراد مجرد نسبت به افراد متاهل و دستیاران سال اول نسبت به دستیاران سال های بالاتر به طور معناداری بیشتر بود (04/0 p = و 44/0 p =). فراوانی مسخ شخصیت دستیاران رشته داخلی و زیر مجموعه آن ازدستیاران رشته جراحی بطور معناداری بیشتر بود (04/0 p=). فراوانی خستگی عاطفی در دستیاران سال اول نسبت به دستیاران سال های بالاتر (03 / 0 (p= و دستیاران مجرد نسبت به دستیاران متاهل بالاتر بود (05 / 0 p<). بین جنس، سن، رشته تحصیلی و محل تحصیل با فرسودگی شغلی ارتباط معناداری یافت نشد.
نتیجه گیری
اکثریت دستیاران پزشکی دارای فرسودگی شغلی بودند لذا انجام مطالعات بیشتر برای یافتن راه حلی برای کاهش فرسودگی شغلی دستیاران ضروری می باشد. با توجه به اهمیت حرفه پزشکی و نقش آن در سلامت افراد جامعه، لازم است دستیاران پزشکی به صورت دوره ای از نظر فرسودگی شغلی مورد ارزیابی قرار گیرند و مراکز مشاوره تخصصی برایشان فراهم گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1416475 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!