اثر تغییر ترکیبات محیط کشت و عامل های محیطی در الگوی رشد و تشکیل بیوفیلم توسط Mycobacterium marinum CCUG 20998

پیام:
چکیده:
مقدمه
مایکوباکتریوم مارینوم، مایکوباکتریومی غیر توبرکلوزیس است که به کندی رشد می کند. این ارگانیسم در ماهی ها، گرانولومای منتشره را به وجود می آوردکه سل ماهی نامیده می شود. تغییر در ترکیبات محیط کشت و شرایط محیطی موجب تغییر الگوی رشد و تشکیل بیوفیلم در این باکتری می شود. هدف از این مطالعه، ارزیابی تغییرات در ترکیبات محیط کشت و عامل های محیطی بر الگوی رشد و تشکیل بیوفیلم توسط مایکوباکتریوم مارینومCCUG 20998 است.
مواد و روش ها
مایکوباکتریوم مارینوم در محیط کشت میدلبروک 7H9 با غلظت های مختلف ترکیبات محیط کشت داده شد. این محیط کشت شامل توئین 80 (1/0، 2/0، 3/0، 4/0، 5/0 و 6/0 درصد حجمی/ حجمی)، اولئیک آلبومین دکستروز کاتالاز (4، 8، 12 و 16 درصد حجمی/ حجمی) و گلیسرول (30، 35، 40، 45 و 50 درصد حجمی/ حجمی) است. تغییر در الگوی رشد و تشکیل میزان بیوفیلم ارزیابی شد.
نتایج
نتایج نشان دادند که بیش ترین میزان رشد در غلظت 4/0 درصد توئین 80 رخ می دهد. تغییر غلظت اولئیک آلبومین دکستروز کاتالاز تاثیر چندانی بر روی رشد این باکتری ندارد. کاهش گلیسرول به میزان در خور توجهی موجب کاهش رشد می شود. بیش ترین میزان تشکیل بیوفیلم هنگامی است که در محیط کشت توئین 80 و اولئیک آلبومین دکستروز کاتالاز وجود نداشته باشد و غلظت گلیسرول 35 درصد باشد.
بحث و نتیجه گیری
بر اساس نتایج به دست آمده، توئین 80 و گلیسرول در ترکیبات محیط میدلبروک 7H9 بر رشد مایکوباکتریوم مارینوم CCUG 20998 بهترین اثر را دارند؛ اما در مقایسه اولئیک آلبومین دکستروز کاتالاز اثر مهمی بر روی رشد نمی گذارد و از آن جا که این ترکیب گران است، می توان آن را از ترکیبات محیط کشت حذف کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p1416605 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!