اثر حفاظتی روغن جوانه گندم بر اختلالات هورمون های جنسی و مورفولوژی بافت رحم به دنبال درمان با کاربامازپین در موش های ماده صرعی شده با پنتیلن تترازول

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
صرع یکی از شایع ترین اختلالات نورولوژیکی است و کاربامازپین یک داروی ضدصرع می باشد که در درازمدت باعث ایجاد استرس اکسیداتیو و اختلال در سیستم اندوکرینی و تولید مثلی می شود. هدف از این مطالعه بررسی اثر روغن جوانه گندم به عنوان منبع غنی از آنتی اکسیدآن ها بر هورمون های جنسی و بافت رحم موش های صرعی تحت درمان با کاربامازپین می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه 48 موش ماده بالغ به طور تصادفی به 6 گروه 8تایی تقسیم شدند. 1- کنترل سالم. 2- دریافت کننده پنتیلن تترازول با دوز 40 (کنترل صرعی). 3- پنتیلن تترازول + کاربامازپین با دوز 30. 4- پنتیلن تترازول + کاربامازپین با دوز180. 5- پنتیلن تترازول + کاربامازپین با دوز 30 + روغن جوانه گندم با دوز 500. 6- پنتیلن تترازول + کاربامازپین با دوز 180 + روغن جوانه گندم با دوز 500. (واحد دوز ها به صورت گرم بر کیلوگرم وزن بدن می باشد). در پایان دوره تیمار میزان استروژن، پروژسترون و تستوسترون سرم با استفاده از روش الایزا اندازه گیری شد. همچنین مطالعات بافتی بر روی رحم نیز انجام شد. داده ها با آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون توکی در نرم افزار SPSS20تحلیل شدند.
نتایج
کاربامازپین سطوح استروژن، پروژسترون، تستوسترون، میانگین غدد رحمی و ضخامت لایه های رحمی به جز میومتر را به طور معنی دار کاهش داد. در گروه های روغن جوانه گندم + کاربامازپین (30 و 180)، سطوح فاکتورهای مذکور به صورت معنی دار نزدیک به نرمال تغییر یافتند.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که روغن جوانه گندم باعث بهبود عملکرد سیستم تولیدمثلی شده و باعث کاهش عوارض کاربامازپین می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
142 تا 154
لینک کوتاه:
magiran.com/p1418362 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!