تشخیص متالوبتالاکتامازها، بتالاکتامازهای با طیف وسیع و پورین های غشاء خارجی در ایزوله های کلبسیلا پنومونیه جدا شده از بیماران بستری در بیمارستان های شهر تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کلبسیلا پنومونیه یکی از موارد مهم عفونتهای اکتسابی از جامعه و بیمارستان است. این باکتری یکی از شایعترین پاتوژنهای بیمارستانی است که میزان مرگ و میر ناشی از آن بالا میباشد. افزایش ظهور مقاومت چند داروئی در بین ایزوله های بیمارستانی کلبسیلا پنومونیه، گزینه های درمانی برای درمان عفونتهای ایجاد شده بوسیله این باکتری را محدود کرده است لدا، هدف از این مطالعه شناسایی متالوبتالاکتامازها، بتالاکتامازهای با طیف وسیع، پورینهای غشاء خارجی در ایزوله های کلبسیلا پنومونیه جدا شده از بیماران بستری در بیمارستان های طالقانی و مفید شهر تهران میباشد.
روش بررسی
این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی میباشد که از اسفندماه سال 1391 تا اسفندماه سال 1392 بر روی 100 ایزوله کلبسیلا پنومونیه انجام گرفت. تستهای حساسیت آنتیبیوتیکی با روش دیسک دیفیوژن و براث میکرودایلوشن بر اساس دستورالعمل CLSI انجام شد. متالوبتالاکتامازها و بتالاکتامازهای با طیف وسیع با استفاده از روش دیسک ترکیبی شناسایی شدند. ژنهای blaAIM، blaSPM، blaDIM، blaIMP، blaVIM، blaTEM، blaSHVو blaCTX-M با روش PCRو Sequencing مورد بررسی قرار گرفتند و پورینهای غشای خارجی OmpK35 و OmpK36 با تکنیکهای –PAGE SDS، PCRو Sequencing تشخیص داده شدند.
یافته ها
از 100 سویه کلبسیلا پنومونیه جدا شده از بیماران بستری در بیمارستان طالقانی و کودکان مفید، 48 مورد (48 درصد) بتا لاکتاماز وسیع الطیف و 3 (3 درصد) متالوبتالاکتاماز تولید میکردند. ژنهای blaTEM، blaSHV وblaCTX-M بهترتیب در 24(50 درصد)، 30 (5/62 درصد) و 28 (33/58 درصد) از ایزوله های کلبسیلا پنومونیه تولیدکننده بتا لاکتاماز وسیع الطیف شناسایی شد ولی بقیه ژنها در ایزوله ها دیده نشد. با استفاده از تکنیک SDS-PAGE، OmpK35در30 (5/62 درصد) ایزوله و OmpK36 در35 (91/72 درصد) ایزوله از 48 سویه تولیدکننده بتا لاکتاماز وسیع الطیف شناسایی شد. در این مطالعه، ایزوله های کلبسیلا پنومونیه به فسفومایسین وتایجی سیکلین حساسیت بیشتری را داشتند.
نتیجه گیری
در این مطالعه، شیوع بتالاکتاماز با طیف وسیع در سویه های کلبسیلا پنومونیه نگران کننده است و نیاز به اقدامات کنترل عفونت از جمله مدیریت مصرف آنتیبیوتیکها و شناسایی سریع ایزوله های مقاوم دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p1420135 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!