بررسی همبستگی اعتیاد به اینترنت با ابعاد شخصیتی هگزاکو در دانش آموزان دبیرستانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به اینکه ویژگی های شخصیتی بر نحوه و چگونگی استفاده افراد از اینترنت تاثیر می گذارد؛ هدف پژوهش تعیین همبستگی اعتیاد به اینترنت با ابعاد شخصیتی هگزاکو در دانش آموزان دبیرستانی شهرستان جلفا بود.
روش
پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی بود که به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان شهر جلفا در سال 1392 بود و با روش نمونه گیری خوشه ایتعداد 150 نفر انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از سیاهه شخصیتی هگزاکو «Personality Inventory Hexaco» و آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ «Internet Addiction Test» استفاده شد. پایایی درونی پرسشنامه شخصیتی هگزاکو براساس آلفای کرونباخ بین 71/ 0 تا 81/ 0 درصد و پایایی پرسشنامه اعتیاد به اینترنت 91/ 0 درصد برآورد شد. داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار 20. SPSS v مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
از میان ابعاد شخصیتی تنها بعد برون گرایی، تهییج پذیری و تجریه پذیری با اعتیاد اینترنتی همبستگی دارند. همچنین مشخص شد ابعاد شخصیتی تهییج پذیری و تجربه پذیری پیش بینی کننده خوبی برای اعتیاد اینترنتی می باشند و حدود 63 درصد واریانس مربوط به اعتیاد به اینترنت را تبیین می کنند؛ به طوری که ابعاد تهییج پذیری با بتای 40/ 0 و تجربه پذیری با بتای 27/ 0- در پیش بینی نتایج موثر هستند.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه اعتیاد به اینترنت از طریق ابعاد شخصیتی قابل پیش بینی است؛ لذا نتایج این پژوهش نکات مهمی در زمینه آموزش دانش آموزان مبتلا به اعتیاد به اینترنت و مداخلات درمانی برای کنترل بدکارکردی روان شناختی آنها به همراه دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1420191 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!