بررسی مکانیزم آللوپاتیک عصاره آبی کمای بینالودی (Ferula flabelliloba) در بذور در حال جوانه زنی قدومه (Alyssum szowitsianum)

نویسنده:
پیام:
چکیده:
گزارش هایی از بروز تنش اکسیداتیو ناشی از مواد آللوپاتیک ترپنی بر جوانه زنی برخی گیاهان وجود دارد. α-پینن یکی از مونوترپن های مهم با اثرات آللوپاتیک است که در خانواده های مختلف گیاهی، به ویژه در کمای بینالودی از خانواده چتریان گزارش شده است. به منظور بررسی اثرات آللوپاتیک کمای بینالودی و زمان نمونه گیری بر صفات فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی در هنگام جوانه زنی بذور قدومه آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با 4 تکرار انجام شد. مواد آللوپاتیک در سه سطح شامل عصاره آبی برگ های روزت مرحله رویشی گیاه کمای بینالودی با غلظت 10 درصد،α-پینن با غلظت 5 میلی گرم در لیتر و شاهد و زمان های نمونه گیری در پنج سطح شامل24، 48، 72، 96، 120 ساعت پس از آبنوشی و اعمال تیمارهای آللوپاتیک بود. نتایج بیانگر آن است که عصاره آبی کمای بینالودی و α-پینن باعث کاهش درصد جوانه زنی و قابلیت حیات بذور نسبت به تیمار شاهد شدند و سرعت زوال قابلیت حیات بذور در تیمار با عصاره گیاه بالاتر از α-پینن بود. مقدار خروج و نشر مواد، تولید پراکسید هیدروژن و مالون دی آلدئید در تیمار با مواد آللوپاتیک افزایش یافت، علاوه بر این فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی سوپراکسید دیسمتاز، کاتالاز، آسکوربات-پراکسیداز و گلوتاتیون ردوکتاز به طور معنی داری تحت تاثیر مواد آللوپاتیک و زمان نمونه گیری قرار گرفت. به طور کلی بیش ترین فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی در بذور تیمار شده عصاره گیاهی و نمونه گیری شده بعد از 120 ساعت اندازه گیری شد و با بیش ترین مقدار تولید پراکسید هیدروژن همراه بود. علی رغم افزایش فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی در بذور تیمار شده با عصاره گیاهی و α-پینن، تجمع گونه های فعال اکسیژن باعث بروز خسارت سلولی و کاهش قابلیت حیات بذور گردید. افزایش مقدار پراکسید هیدروژن و فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی بیانگر بروز نوعی تنش اکسیداسیونی القا شده توسط مواد آللوپاتیک در این تحقیق است.
زبان:
فارسی
صفحات:
134 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p1421476 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!