تاثیر نوشیدنی تخمیری پروبیوتیکی ایران بر کلسترول و کبد رت

پیام:
چکیده:
مقدمه

هدف از این مطالعه بررسی تاثیر نوشیدنی تخمیری پروبیوتیکی ایران بر سطح کلسترول و برخی شاخص های زیستی کبدی در مدل رت نر نژاد ویستار بود.

مواد و روش ها

برای انجام این تحقیق 30 رت نر نژاد ویستار با وزن یکسان انتخاب و به صورت تصادفی به پنج گروه گروه بندی شدند. دو گروه کنترل دریافت کننده غذای معمولی و غذای چرب، سه گروه آزمون دریافت کننده پروبیوتیک (ml 1)، داروی لووستاتین (mg/kg 10) و پروبیوتیک و دارو باهم، به مدت 21 روز. نوشیدنی شیری تخمیری پروبیوتیک از پنج سویه لاکتوباسیلوس جداشده از فراورده های لبنی تخمیری بومی ایران با غلظت باکتریایی معادل cfu/ml 109×5 تهیه شد. در پایان میزان کلسترول، LDL، HDL،AST، ALT، ALP، LDH و CPK در سرم رت ها تعیین گردید.

یافته ها

نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که میزان کلسترول خون، HDL و LDL با مصرف غذای چرب به نحو معنی داری افزایش یافته بود. مصرف خوراکی پروبیوتیک و دارو موجب کاهش کلسترول خون از 13/63 ± 164/3 به 2/27 ± 101/3 و 3/342 ± 108/0 شد. اثر سینرژی بین دارو و پروبیوتیک مشاهده نشد. میزان LDL در سه گروه آزمون به صورت معنی داری کمتر از گروه کنترل چرب بود. تفاوت معنی داری در سطوح CPK، ALT و AST در گروه نوشیدنی در مقایسه با کنترل چرب مشاهده نشد اما سطح ALP و LDH در گروه نوشیدنی به صورت معنی داری نسبت به کنترل چرب افزایش داشت.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج حاصل به نظر می رسد نوشیدنی تخمیری توانایی کاهش کلسترول را داشته و فاقد آثار سوء بر سیستم بیوشیمیایی هپاتوسیتی کبد رت بی تاثیر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1422860 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!