غشای نازک کیتوسان- ژلاتین (Ch-G) به همراه سلول های مزانشیمی مغز استخوان (BMSCs): مدلی نوین به عنوان یک بیوچسب پانسمان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
روش های مختلفی برای ترمیم نقص و آسیب های وارده بر بدن مانند انواع زخم ها و بریدگی ها از دیر باز وجود داشته و مورد استفاده قرار گرفته است. مواد زیست سازگار زیادی برای اهداف داخل بدن به کارگیری می شوند که کیتوسان و ژلاتین از جمله آن ها می باشند. از طرفی، اخیرا استفاده و به کارگیری سلول ها به ویژه سلول های مزانشیمی مغز استخوان (BMSCs) به دلیل تولید انواع و اقسام فاکتورهای رشد و فاکتور های تروفیک در تسریع بهبود و ترمیم مورد توجه فراوان قرار گرفته است.
مواد و روش ها
در این مطالعه یک نوع غشای نازک حاصل از محلول پلیمری (Ch-G) از روش ریختگی مخلوط، به همراه سلول های BMSCs تهیه گردید. برای این منظور سلول های BMSCs پس از چهار مرحله پاساژ، بر روی غشای نازک (Ch-G) کشت داده شد. چسبندگی و شکل سلول های BMSCs توسط میکروسکوب اینورت، میزان خلوص و بنیادی بودن آن ها پس از روز ششم به روش ایمنوسیتوشیمی مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
تصاویر نشان داد که این سلول ها در طول این مدت تکثیر مناسب و مرگ سلولی اندک بر روی غشا داشتند. نتایج حاکی از عدم اختلاف معنی دار بین سلول ها بر روی غشای نازک (Ch-G) در مقایسه با گروه شاهد داشت.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه سلول هایBMSCs به راحتی می توانند بر روی غشای نازک (Ch-G)، رشد و تکثیر مناسب داشته باشند، بنابراین می تواند پوشش مناسب از سلول- غشا به عنوان یک بیوچسب پانسمان جهت ترمیم بعضی از نقص ها، زخم ها و شکستگی های استخوانی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
110
لینک کوتاه:
magiran.com/p1423747 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!