مطالعه انتشار امواج مایکروویو درمحیط های درونی مجاور ماکروسایت های تلفن سیارشهر زنجان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
رشد صنعت ارتباطات در دهه های اخیر موجب دسترسی عمومی به سیستم سیار تلفنی با صرفه اقتصادی گردید که ناگزیر از ایجاد ایستگاه های پایه تلفن همراه در حجم وسیع برای پاسخگویی به تقاضای جامعه شد. آنتن ها برای تامین پوشش مناسب بر روی دکل های مرتفع نصب می گردند و منابع اختصاصی تولید امواج مایکروویو محسوب می شوند. پرتوگیری افراد از میادین رادیوفرکانسی موجب نگرانی در خصوص احتمال ایجاد عوارض سو آنتن ها ناشی از امواج مایکروویو بر سلامتی شده است. هدف مطالعه حاضر بررسی وضعیت انتشار امواج مایکروویو درشرایط مواجهه واقعی افراد در محیط های درونی مجاور ماکروسایت ها در شهر زنجان است.
روش بررسی
در این تحقیق چگالی توان امواج مایکروویو در اطراف 64 آنتن ماکروایستگاه پایه در محیط های درونی شامل اماکن مسکونی و مراکزحساس، در فواصل و ارتفاع های متفاوت اندازه گیری شد. اندازه گیری به روش استانداردIEEE Std C95.1 با دستگاه پرتابل SPECTRAN،HF-4060 Rev.3 انجام شد. تحلیل داده ها با نرم افزارآماری 18 SPSS با استفاده از آزمون های کولموگروف اسمیرنف، تحلیل واریانس تک متغیره، و نهایتا مدل رگرسیون چند متغیره انجام گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد بیشترین میانگین چگالی توان مربوط به فاصله m 20 برابر mW/m2 0/03787 است. با افزایش فاصله مقدار چگالی توان امواج کاهش می یابد و حداقل مقدار در m 300 آنتن با میانگین mW/m2 0/00108 اندازه گیری شد. همچنین با افزایش ارتفاع میزان چگالی توان امواج مایکروویو افزایش یافت.
نتیجه گیری
بیشترین چگالی توان اندازه گیری شده در بین 252 مورد اندازه گیری برابرmW/m 7/32 است که در حدود %0/166 میزان مواجهه مجاز استاندارد محیطی در ایران است. با توجه به عدم بررسی اثر عواملی مانند موقعیت ساختمان ها، لوازم داخل منازل در این تحقیق توصیه می شود مطالعات بیشتری در این زمینه انجام گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
339 تا 350
لینک کوتاه:
magiran.com/p1424121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!