نقش های مدیریتی مدیران ارشد دانشگاه های علوم پزشکی ایران از ریاست تا رهبری: دیدگاه مدیران میانی و کارشناسان

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از مشخصه های سازمان های موفق، رهبری پویا و اثربخش است که در بهبود و توسعه عملکرد فراتر از ریاست موجب انگیزش کارکنان، توسعه نوآوری و ارتقای کیفیت می شود. این مطالعه به منظور شناخت نقش های مدیریتی مدیران ارشد دانشگاه های علوم پزشکی کشور از ریاست تا رهبری انجام گرفت.
مواد و روش ها
مطالعه به صورت مقطعی در سال 92- 1391 در ستاد 13 معاونت بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام گرفت و نمونه ها به صورت سهمیه ای و تصادفی منظم انتخاب شدند. در دانشگاه های منتخب، مدیران و کارشناسان به صورت سرشماری مورد پرسشگری قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته شامل متغیرهای فردی و سازمانی و سوالات کلیدی در زمینه دو طیف ریاستی و رهبری بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های اسپیرمن، کندالز، کروسکال والیس و من ویتنی در نرم افزار SPSS نسخه 18 در سطح معنی داری05/0 α < انجام گرفت.
یافته ها
از نظر 267 مدیر و کارشناس مورد بررسی، میانگین نقش ریاستی و نقش رهبری مدیران ارشد از 5 امتیاز به ترتیب 04/3 و 94/1 بود. بالاترین سطح ریاستی مدیران ارشد کار کردن در چارچوب بوروکراسی (0/1 ± 3/3)، کنترل امور سازمان به شکل جاری (2/1 ± 3/3) و تاکید بر حفظ ارتباطات عمودی (3/1 ± 3/3) قضاوت شده است. بین تیپ دانشگاهی، سمت شغلی و سطح برداشت مدیران و کارشناسان رابطه معنی دار وجود داشت (014/0= P)، (017/0= P).
نتیجه گیری
مطالعه نشان داد که مدیران ارشد حوزه معاونت بهداشتی بیشتر در طیف ریاستی ایفای نقش می نمایند. لذا برای توسعه نقش رهبری برگزاری دوره های آموزشی مدیریتی خصوصا آشنایی مدیران ارشد با مدل های تعالی سازمانی پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1426744 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!