اثر دیورتیک عصاره تره فرنگی در موش های صحرایی نر بالغ نژاد ویستار

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تره فرنگی دارای تنوع وسیعی از اثرات بیولوژیکی مانند خصوصیات ضدباکتری، کاهش فشار خون و هضم کننده می باشد. در طب سنتی با توجه به مطرح بودن فعالیت دیورتیک گیاه تره فرنگی Allium porrum L.))، این موضوع تاکنون از طریق علمی بررسی نشده است. این مطالعه با هدف تعیین اثرات دیورتیک عصاره اتانولی بخش های هوایی گیاه تره فرنگی در موش صحرایی نر بالغ انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، 49 سر موش صحرایی نر به طور تصادفی به هفت گروه مساوی تقسیم شدند. ابتدا حیوانات سرم فیزیولوژیک (9/0% سدیم کلرید) را به میزان 5 میلی لیتر بر 100 گرم وزن بدن به صورت خوراکی به طور پیش تیمار دریافت کردند. حیوانات گروه کنترل منفی، با آب مقطر تیمار شدند. حیوانات گروه تجربی، عصاره اتانولی تره فرنگی را)دوزهای 50، 75، 100، 150 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن) به صورت خوراکی دریافت کردند. به حیوانات گروه کنترل مثبت، داروی فوروزماید (دوز 10 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن) داده شد. بلافاصله پس از تیمار، موش ها به صورت انفرادی در قفس متابولیکی قرار داده شدند، سپس ادرار آنها جمع آوری و حجم ادرار، هر یک ساعت به مدت 5 ساعت اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
تیمار عصاره اتانولی تره فرنگی در دوز 75 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن، به صورت معنی داری موجب افزایش حجم ادرار و الکترولیت های ادرار (Na+ و K+) که مشابه با فوروزماید بود، گردید (05/0p<).
نتیجه گیری
نتایج تحقیق حاضر نشان داد عصاره تره فرنگی دارای فعالیت دیورتیک معنی داری است که این نتیجه تاییدی در جهت استفاده سنتی از این گیاه می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1429696 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!