بهینه سازی پارامترهای روش کاهش سطح برای توزیع رسوب در مخازن سدها با استفاده از الگوریتم جامعه مورچگان (مطالعه موردی: سد کرج)

پیام:
چکیده:
یکی از روش های پیش بینی توزیع رسوب در سد های مخزنی، روش تجربی کاهش سطح می باشد. در این روش مخازن از نظر هندسی به چهار نوع تقسیم بندی شده و توزیع رسوب مربوط به هر نوع مخزن بر اساس پارامترهای مربوط به آن تعیین می شوند. تحقیقات انجام شده نشانگر این مسئله است که در اکثر موارد تعیین نوع مخزن بر اساس روش پیشنهادی بورلند و میلر منجر به پیش بینی دقیق نمی شود. بنابراین تعیین پارامترهای بهینه برای یک سد دقت پیش بینی توزیع رسوب را با استفاده از روش کاهش سطح افزایش می دهد. در این تحقیق در محیط MatLab ابتدا بر اساس تئوری روش کاهش سطح یک مدل کامپیوتری تهیه شد. سپس مدل بهینه سازی به روش الگوریتم مورچگان آماده و این دو مدل با یکدیگر ترکیب شدند. با استفاده از این مدل بهترین پارامترها در روش کاهش سطح برای سد کرج بدست آمد. نتایج بدست آمده نشان داد که روش کاهش سطح با ضرایب بهینه، دقت بالاتری نسبت به روش کاهش سطح با ضرایب معمول دارد. استفاده از پارامترهای بهینه تابع هدف را به میزان 68/41 درصد کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1431558 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!