تعیین الگوی پروتئوزوم سویه های فوزاریوم ورتی سیلیوئیدس توکسین زای جدا شده از ذرت های مناطق مختلف ایران به روش SDS-PAGE

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
برخی از گونه های فوزاریوم دارای اجزاء آلرژنی قوی بوده و گونه هایی نیز توکسین های متفاوتی مانند انواع فومونیزین و T2-toxin تولید می نمایند. از بین گونه های آلرژی زا، فوزاریوم سولانی دارای اهمیت زیادی می باشد و از میان گونه های توکسین زا، فوزاریوم ورتی سیلیوییدس (جیبرلا مونیلیفرم) شدیدا توکسین زا بوده و بر روی برخی از محصولات کشاورزی انواع فومونیزینB2، B3 و B1 را تولید می نماید. هدف از این مطالعه بررسی الگوی پروتئوزوم جدایه های قارچ فوزاریوم ورتی سیلیوییدس از ذرت های مناطق مختلف ایران بود.
روش بررسی
در این مطالعه تعداد 20 جدایه قارچ فوزاریوم ورتی سیلیوییدس مورد مطالعه قرار گرفت. نمونه ها در مطالعه قبلی از محصول ذرت مناطق مختلف ایران جدا گردیده بود. ابتدا میزان پروتئین نمونه ها از طریق روش برادفورد تعیین و سپس با استفاده از الکتروفورز ژل پلی آکریل آمید در حضور سدیم دو دسیل سولفات وزن ملکولی آنها مشخص گردید.
یافته ها
براساس نتایج بدست آمده، تعداد باندهای پروتئینی حاصل از عصاره شامل 50 باند با وزن ملکولی بین 7 تا 157 کیلودالتون می باشد که حداکثر باندهای پروتئینی به جدایه های با کد F4 و F10-c با شدت توکسین زایی متوسط و حداقل باندهای پروتئینی به جدایه های دارای کد K6، M2-a و A7-b با شدت های توکسین زایی به ترتیب ضعیف، متوسط و قوی تعلق دارند.
نتیجه گیری
مقایسه الگوی پروتئوزوم جدایه ها با دسته بندی براساس شدت توکسین زایی بیانگر عدم وجود همبستگی بین الگوی پروتئینی آنها و میزان سم زایی جدایه ها می باشد. بدین معنی که با این الگو نمی توان قارچ های مذکور را از نظر توکسین زایی طبقه بندی نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1433326 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!