ارزیابی استدلال بالینی دستیاران و کارورزان پزشکی براساس پرسشنامه تفکر تشخیصی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، 1392

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استدلال بالینی در محیط های آموزشی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و بایستی تمامی جنبه های دانش و مهارت یک دانشجو را در بر گیرد. در فرآیند استدلال بالینی ابتدا پزشک اطلاعاتی از بیمار می گیرد؛ سپس این اطلاعات را با یافته های پاراکلینیکی مقایسه می کند و با استفاده از تجربیات خود به یک تشخیص دست می یابد. دانشجویان پزشکی، بعضی اوقات در مقاطع مختلف با استدلال ضعیفی عمل می کنند و اشتباهات بسیاری در تشخیص دارند. این مطالعه با هدف مقایسه استدلال بالینی کارورزان و دستیاران پزشکی در محیط های بالینی صورت گرفته است.
روش کار
این پژوهش یک مطالعه توصیفی - مقطعی بوده و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه تفکر تشخیصی بود که دارای 41 سوال با مقیاس لیکرت 6 تایی می باشد و پروفسور بوردیج و همکارانش در فرانسه آن را تدوین کرده اند. نمونه گیری به روش چند مرحله ای صورت گرفت؛ به این صورت که از میان بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران - مراکز آموزشی درمانی حضرت رسول(ص)، فیروزگر، اکبرآبادی و علی اصغر- به دلیل داشتن بخش های بالینی اصلی انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی ساده کارورزان و دستیاران 4 بخش اصلی در هر بیمارستان جهت تکمیل پرسش نامه ها انتخاب شدند. حجم نمونه مجموعا 105 نفر دستیار و 100نفر کارورز بود که در بیمارستان های فوق الذکر مشغول به تحصیل می باشند. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار 16 SPSS و با استفاده از شاخص های مرکزی و پراکندگی صورت گرفت.
یافته ها
205 نفر از دستیاران و کارورزان پرسش نامه را تکمیل کردند (میزان پاسخ دهی 1/91%). یافته های این پژوهش نشان داد که نمره DTI کل در کارورزان و دستیاران به ترتیب 13/158 و 66/161 به دست آمده است که اختلاف معنی داری (56/0p=) مشاهده نمی شود. همچنین نمره DTI ساختار حافظه در کارورزان 87/82 و در دستیاران 04/85 به دست آمد که اختلاف معنی داری (76/0p=) مشاهده نمی شود. نمره DTI انعطاف پذیری در تفکر در کارورزان26/75 و در دستیاران 62/76 به دست آمد که اختلاف معنی دار (108/0p=) نیست.
نتیجه گیری
با مقایسه ی پژوهش های انجام شده و پژوهش حاضر در می یابیم کارآموزان و دستیاران در استدلال بالینی ضعیف عمل می کنند و آموزش استدلال بالینی نیاز به دانش دارد ولی داشتن دانش تنها کافی نیست و بیشتر از اینکه به دانش نیاز داشته باشد به تمرین و کار با بیمار نیاز دارد. موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت این است که آموزش استدلال بالینی باید شامل آموزش دانشجو محور و مسئله محور باشد و مناسب ترین محیط آموزشی، آموزش در گروه های کوچک با محوریت حل مسئله است.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1435371 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!