اهمیت آموزش های مراقبتی پیش از ترخیص: بررسی میزان رضایت بیماران از آموزش های ارائه شده در بیمارستان های شهر مشهد

نویسنده:
پیام:
چکیده:
پیش
زمینه
یکی از وظایف اصلی کادر درمانی بیمارستان ها، آموزش به بیمار و خانواده وی درباره بیماری، نحوه استفاده از داروها و ارائه نکات ضروری در پیشگیری از عود و مزمن شدن آن می باشد. هدف از این مطالعه تعیین میزان رضایت بیماران از آموزش های ارائه شده توسط پرستاران و پزشکان در بیمارستانهای شهر مشهد می باشد.
روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که در 5 بیمارستان جامع شهر مشهد در سال91-1390 انجام شد. افراد مورد مطالعه با روش نمونه گیری تصادفی از بین بیماران بستری در بخشهای داخلی، جراحی، زنان و مامایی، اطفال، قلب و اورژانس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات یک پرسشنامه پژوهشگرساخته حاوی اطلاعات فردی و سوالاتی برای سنجش میزان رضایت از آموزشهای دریافتی در مدت بستری در بیمارستان و پرسشنامه استاندارد رضایت بیمار(PSQ-18) بود.
یافته ها
در این مطالعه، 62.2% بیماران مورد مطالعه زن و میانگین سن آنها 16.5 ± 42.3 بود. بیشترین احساس رضایت بیماران از آموزشهای دریافتی درباره تشخیص بیماریشان (68.6%) و کمترین احساس رضایت بیماران در مورد تاثیر بیماری بر سایر اعضای خانواده (8.1%) بود. تحلیل آماری نشان داد بین متغیر سن و میزان رضایت از آموزشهای دریافتی رابطه معکوس معنی داری وجود دارد (0.007 = P). همچنین بین سطح تحصیلات و میزان رضایت از آموزشهای دریافتی هم رابطه معکوس معنی داری وجود داشت (0.009 = P). به علاوه، بین تعداد دفعات بستری و میزان رضایت از آموزشهای دریافتی رابطه معنی دار مستقیمی وجود داشت (0.007 = P). بیشترین میزان رضایت (رضایت خیلی زیاد و زیاد) از آموزشهای دریافتی از بخش قلب (78.4%) و بخش زنان و مامایی (57.5%) و کمترین رضایت از بخش داخلی (9.2%) بود.
نتیجه گیری
یافته های این پژوهش لزوم بهبود آموزش های ارائه شده به بیماران را در بیمارستان های مشهد مطرح می نمایند. بر این اساس، مسئولین بیمارستانها می بایست با کمک متخصصین امر آموزش، برنامه های آموزشی مدون و کاملی را برای بیماران فراهم آورند تا منجر به افزایش رضایت مددجویان و کاهش هزینه های درمانی از طریق کاهش طول مدت بستری و جلوگیری از بستری شدنهای مکرر در بیمارستانها شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1435935 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!