نقش افزایش قطبیت حلال در محتوای تام فنل و فلاونوئیدی و میزان فعالیت آنتی اکسیدانی گیاه مورد Myrtus communis L.

چکیده:
سابقه و هدف
گیاهان داروئی از منابع اصلی آنتی اکسیدان های قوی به شمار می روند. گیاه مورد از خانواده میرتاسه یک گیاه داروئی بوده که در سراسر دنیا در طب سنتی به کار می رود. این گیاه بسیار شناخته شده بوه و فعالیت آنتی اکسیدانی اثبات شده ای دارد. این مطالعه به منظور بررسی نقش حلال در محتوای فنلی و میزان فعالیت آنتی اکسیدانی برگ گیاه مورد طراحی شده است.
مواد و روش ها
برگ ها در سایه خشک و به قطعات ریز خرد شدند. پودر گیاه به طور جداگانه و هم چنین به طور متوالی با 6 حلال با قطبیت های متفاوت شامل: n- هگزان، کلروفرم، اتیل استات، n- بوتانول، متانول و آب استخراج شدند. بدین ترتیب 12 عصاره تهیه شد. فعالیت آنتی اکسیدانی با چهار روش مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت: به دام اندازی رادیکال آزاد DPPH و نیتریک اکساید، تست احیا کنندگی و بررسی فعالیت شلاته کنندگی آهن. علاوه بر آن محتوای تام فنلی و فلاونوئیدی نیز اندازه گیری شد.
یافته ها
بالاترین راندمان عصاره گیری در هر دو روش به قطبی ترین حلال تعلق داشت: آب. این عصاره بالاترین میزان فنلی تام را نیز دارا بود، اما میزان فلاونوئید آن بالاترین نبود. حلال های قطبی بهترین فعالیت آنتی اکسیدانی را در به دام اندازی رادیکال آزاد DPPH و نیتریک اکساید و هم چنین تست احیا کنندگی نشان دادند. حلال های غیر قطبی مانند کلروفرم، n- بوتانول و اتیل استات برای استخراج فلاونوئید ها بسیار مناسب تر بودند و فعالیت شلاته کنندگی آهن بالاتری از خود نشان دادند.
استنتاج
استفاده از حلال قطبی، استخراج مقادیر بیش تر ترکیبات فنولی را امکان پذیر می نماید. این ترکیبات بالاترین فعالیت آنتی اکسیدانی را در عصاره دارا می باشند. حلال های غیر قطبی برای استخراج فلاونوئید ها مناسب تر هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1436079 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!