تحلیل روند تعادل رقابتی در لیگ حرفه ای فوتبال ایران و لیگ های برتر آسیا با استفاده از شاخص هایk تیم برتر، منحنی لورنز و ضریب جینی

پیام:
چکیده:
در دهه اخیر، مقوله تعادل رقابتی لیگ های حرفه ای در رشته اقتصاد ورزش توجهات زیادی رابه خود جلب کرده است. تعادل رقابتی به پیش بینی هواداران در مورد این که چه تیمی برنده خواهد شد، اطلاق می شود. لیگ های ورزشی برای پویا بودن و باقی ماندن در عرصه رقابت اقتصادی در ورزش، به سطح بهینه ای از تعادل رقابتی نیاز دارند. در این تحقیق به بررسی تعادل رقابتی در لیگ حرفه ای فوتبال ایران و لیگ های برتر آسیا با استفاده از شاخص های اقتصادی (k برتر، منحنی لورنز و ضریب جینی) پرداخته شده است. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی بوده و جهت جمع آوری داده ها جداول رده بندی لیگ های برتر کشورهای مورد مطالعه از فصل 2006 تا 2013 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که لیگ ایران تنها از نظر شاخص k تیم برتر در رده بهترین ها قرار داشته است؛ اما از حیث دو شاخص دیگر پایین ترین رده را به خود اختصاص داده است. لذا پیشنهاد می گردد برای افزایش تعادل رقابتی لیگ، مسوولین فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ فوتبال با وضع قوانین لازم در تمامی مسایل اعم از نقل و انتقالات، جذب منابع مالی برای تمامی باشگاه ها، حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی بتواند شرایطی را فراهم آورد تا رقابت بین تیم های لیگ بیشتر گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1445163 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!