کاربرد فرآیند ازن زنی در حذف لژیونلا پنوموفیلا از آب

پیام:
چکیده:
زمینه
ابتلا و مرگ و میر ناشی از لژیونلا پنوموفیلا یک مشکل بهداشتی در سراسر جهان است. با توجه به نقش آب در انتقال لژیونلا روش های مختلفی برای گندزدایی آب استفاده شده است. هدف مطالعه بررسی کارایی فرآیند ازن زنی و تاثیر تراکم باکتریایی، زمان تماس و pH در حذف لژیونلا پنوموفیلا از آب بود.
روش ها
لژیونلا پنوموفیلا جداشده از آب بیمارستان با تراکم 300، 700 و CFU/ml1000 به آب شهری استریل شده اضافه گردید. ازن زنی با غلظت 5 میلی گرم در ساعت و زمان تماس 30-5 دقیقه در pH 5، 7 و 9 در راکتور ناپیوسته از جنس شیشه با حجم یک لیتر انجام شد. کشت لژیونلا در محیط کشت BCYE آگار و مکمل های لازم انجام شد. باکتری های مزاحم با افزودن GVPC و تیمار حرارتی کنترل شد. بعد از ازن زنی کلنی های رشدیافته با آزمایشات مرفولوژیکی و بیوشیمیایی تایید شد.
یافته ها
در 5=pH و زمان تماس 25 دقیقه افزایش تراکم باکتری از CFU/ml300 به CFU/ml1000 باعث کاهش راندمان حذف از 100 به 87 درصد شد. در 7=pH و زمان تماس 30 دقیقه و تراکم باکتری مشابه راندمان حذف از 100 به 82 درصد رسید. در 9=pH و زمان تماس 20 دقیقه و تراکم باکتری مشابه راندمان حذف از 100 درصد به 5/91 درصد کاهش یافت.
نتیجه گیری
ازن زنی روش مناسب برای حذف لژیونلا از آب است. افزایش تراکم باکتریایی باعث کاهش راندمان حذف می گردد. کم ترین راندمان حذف در 7=pH و بیشترین آن در 9=pH حاصل شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
197 تا 206
لینک کوتاه:
magiran.com/p1446461 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!