فراوانی ژنوتیپ های بتالاکتاماز طیف گسترده CTX-M در ایزوله های سودوموناس آئروژینوزای جداشده از بیمارستان های کرمانشاه (93-1392)

پیام:
چکیده:
زمینه
سودوموناس آئروژینوزا (Pseudomonas aeruginosa) یکی از عوامل مهم عفونت های فرصت طلب است. عفونت ایجادشده به وسیله سودوموناس آئروژینوزا اغلب شدید و تهدیدکننده بوده و درمان آن به دلیل حساسیت محدود به عوامل ضدمیکروبی و کسب مقاومت در حین درمان، مشکل است. هدف از مطالعه حاضر، تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی و فراوانی ژن های بتالاکتاماز طیف گسترده CTX-M در ایزوله های سودوموناس آئروژینوزای جداشده از بیمارستان های کرمانشاه در سال 93-1392 بود.
روش ها
تعداد 60 ایزوله سودوموناس آئروژینوزا از نمونه های سوختگی، ادرار، ترشحات ریه و دیگر نمونه ها از بیمارستان های بزرگ شهر کرمانشاه جدا شد. مقاومت آنتی بیوتیکی ایزوله ها طبق استاندارد CLSI و با روش دیسک دیفیوژن تعیین شد. وجود ژن های CTX-M با PCR مشخص و داده های حاصل از نظر آماری تحلیل شد.
یافته ها
در این مطالعه بیشترین میزان مقاومت آنتی بیوتیکی نسبت به کاربنی سیلین و کم ترین میزان نسبت به جنتامیسین بود. نتایج به دست آمده از PCR نشان داد که به ترتیب 13 ایزوله (6/21%) دارای ژن CTX-M، 3 ایزوله (5%) دارای ژن CTX-M1، 2 ایزوله (3/3%) دارای ژنCTX-M2 و 3 ایزوله (5%) دارای ژن CTX-M3 هستند.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه بیانگر درصد مقاومت بالای آنتی بیوتیکی در میان ایزوله های سودوموناس آئروژینوزا می باشد. از طرفی شیوع ژن های CTX-M در میان ایزوله ها، به ویژه ایزوله های ناشی از زخم سوختگی در کرمانشاه بالا است و می تواند به گسترش مقاومت در این باکتری منجر شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
207 تا 214
لینک کوتاه:
magiran.com/p1446462 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!